چکیده:
در جهان دایمـاً دستخوش تغییر امروز، هر جامعهای نیازمند اجرای اصلاحات در نظام آموزشی خویش است و طبعـاً جوامعی که از شتاب و شدت دگرگونیهای بیشتر در عرصههای گوناگون برخوردارند، به این مهم محتاجترند و کشور و جامعه فعلی ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در همین راستا، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران در سال 1390 تدوین و به کلیه سازمانهای آموزش و پرورش کشور ابلاغ شد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این سند هنوز عملیاتی نشده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول می باشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی –پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران و معلمان استان فارس در سال تحصیلی 97-1396 میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 242 نفر به دست آمد. در بخش جمعآوری دادهها از روش میدانی و از پرسشنامه محقق ساخته در 40 گویه با هفت مولفه (موانع فنی، ساختاری، فرهنگی، مدیریتی، مالی و تجهیزات، نیروی انسانی و آمادگی اجتماعی) در قالب طیف هفت درجه ای لیکرت استفاده شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه تأیید شد. پایایی پرسشنامه موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و لیزرل انجام شد. یافتهها نشان داد میانگین تمامی مولفههای موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول از میانگین فرضی 4 کمتر و به نوعی در وضعیت نامطلوب بودند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین همه ابعاد و مولفهها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین از بین موانع اجرایی اهداف عملیاتی سند تحول، موانع ساختاری و مدیریتی با 83/0 دارای بیشترین بار عاملی و مانع فرهنگی با 51/0 دارای کمترین بار عاملی و وزن بودند.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و ارزيابي موانع تحقق اهداف عملياتي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از ديدگاه مديران و معلمان مدارس استان فارس 1 حميد رحيمي 2 سيد احمد مدني 3 سميه کوه پيما رونيزي تاريخ وصول : ٩٧/٦/١ تاريخ پذيرش : ٩٧/١١/١ چکيده در جهان دايمـا دستخوش تغيير امروز، هر جامعه اي نيازمند اجراي اصلاحات در نظام آموزشي خويش است و طبعـا جوامعي که از شتاب و شدت دگرگونيهاي بيشتر در عرصه هاي گوناگون برخوردارند، به اين مهم محتاج ترند و کشور و جامعه فعلي ما هم از اين قاعده مستثني نيست .
لازم به ذکر است که در فصل هفتم سند تحول بنيادين ، بيست و چهار هدف عملياتي ذکر شده است که شامل پروش تربيت يافتگان سازگار با نظام معيار اسلامي، تعميق تربيت و آداب اسلامي، ترويج و تعميق فرهنگ حيا، عفاف و حجاب ، تقويت بنيان خانواده ، تأمين و بسط عدالت آموزشي، تنوع - بخشي به محيط هاي يادگيري، افزايش نقش مدرسه ، افزايش مشارکت نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي در تعالي کشور، جلب مشارکت ارکان موثر در تربيت ، ارتقاي منزلت اجتماعي و جايگاه حرف هاي منابع انساني، مهندسي مجدد سياست ها و اصول حاکم بر برنامه درسي تربيت معلم ، تأمين رفاه نيروي انساني، افزايش نقش شوراهاي آموزش و پرورش ، ايجاد و متناسب سازي فضاهاي تربيتي با ويژگيها و نيازهاي دانش آموزان ، اصلاح محتوا و ارتقاي جايگاه علوم انساني، تنوع بخشي در ارائه خدمات آموزشي، استفاده هوشمندانه از فناوريهاي نوين ، نوآوري در نظام تعليم و تربيت رسمي، استقرار نظام ارزشيابي و تضمين کيفيت ، تأمين و تنوع بخشي منابع مالي و مديريت مصرف ، بازنگري ساختارها و روش ها، ارتقاء و بهبود مستمر کيفيت نظام کارشناسي و مديريت آموزشي، توسعه ظرفيت پژوهشي و نوآوري است .