چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی موانع پژوهش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه اساتید دانشکدههای منطقه 2 سما و ارائه راهکارهایی برای حل آن میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه اساتید اعم از اساتید حقالتدریس و اعضای هیات علمی دانشکدههای منطقه 2 سما در سال 94 – 93 به تعداد 511 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 219 نفر (اساتید حقالتدریس 197 و اعضای هیات علمی 22 نفر) برآورد شد. نمونهها به دو شیوه سرشماری و همچنین نمونهگیری احتمالی خوشهای تصادفی انتخاب گردید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته متشکل از دو بخش اطلاعات فردی و مولفههای موانع پژوهش که ضریب پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ 91/ 0 به دست آمد، صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیلواریانس، تیمستقل و تییکگروه استفاده شد. نتایج یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که همه عوامل فردی، اداری، مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان موانع پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین میانگین به دست آمده (١٤/٩٩) از میانگین قابل مقایسه (١٢/٥) بزرگ تر است و این نشان دهنده این است که عوامل فردی به عنوان یکی از موانع پژوهش در بین اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما مورد تأیید قرار گرفته است .
بنابراین میانگین به دست آمده (١٤/٣٧) از میانگین قابل مقایسه (١٠) بزرگ تر است و این نشان دهنده این است که عوامل اجتماعی به عنوان یکی از موانع پژوهش در بین اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما مورد تأیید قرار گرفته است .
براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در این تحقیق ، عوامل فردی از نظر اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما به عنوان یکی از موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .
براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در این تحقیق ، عوامل اداری از نظر اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما به عنوان یکی از موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .
براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در این تحقیق ، عوامل مدیریتی از نظر اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما به عنوان یکی از موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .
براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در این تحقیق ، عوامل اجتماعی نیز از نظر اساتید دانشکده - های منطقه ٢ سما به عنوان یکی از موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .
براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در این تحقیق ، عوامل اقتصادی از نظر اساتید دانشکده های منطقه ٢ سما به عنوان یکی از موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .
Translation: Mohammad Saeb and Mahmoud Shirazi Tehran: Higher Education and Research Institute of Planning and Management, Second Edition, p.