چکیده:
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮی ﺗﺌﻮرﯾﮏ و ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﭘﯿﺮ ﺑﻮردﯾﻮ در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻋﺎﻣﻠﯿﺖ (ﻣﯿﺪان داﻧﺸﮕﺎه و اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮐﻨﺶﮔﺮان ﻋﻠﻤﯽ) اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻄﺮح در ﭘﮋوﻫﺶ، ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻋﻠﻤﯽ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻧﺤﻮه ﺗﻮﻟﯿﺪ و اﻧﺘﺸﺎر آﺛﺎر ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻀﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﻤﺒﻞ اﺟﺘﻤﺎع ﻋﻠﻤﯽ اﺳﺘﺎدان اﺳﺖ. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻧﯿﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪای ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺎﻏﻞ در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎی دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد 151 ﻧﻔﺮ از آن ﻫﺎ ﺑﻪ روش ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎری اﻧﺘﺨﺎب و ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﺻﺮﻓﺎ ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺪارد و ﻓﻀﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺟﻮد در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﻤﻮاره ﺷﺮاﯾﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻋﻠﻢ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ؛ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﻋﻠﻤﯽ و دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ اﺳﺘﺎدان داﻧﺸﮕﺎه در اﯾﺮان ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪﺻﻮرت ﻏﯿﺮ ﺟﻤﻌﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﮔﺮوهﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ دو ﯾﺎ ﺳﻪ ﻧﻔﺮه ﺗﻬﯿﻪ و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﻮاﻫﺪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﻮﺟﻮد، اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ در اﯾﺮان، رواﺑﻂ و ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺳﺎﺗﯿﺪ در ﻓﻀﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻋﻠﻤﯽ در ﺳﻄﺢ ﺧﺮد در وﺿﻌﯿﺖ ﮔﺬار ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ و ﻣﺎﻫﯿﺖ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاکی از آن است که برخی از عرصه های فرهنگی موجود در جامعه ما صرفا ماهیتی علمی ندارد و فضای اجتماعی موجود در دانشگاه همواره شرایط تولید علم را فراهم نمیکند؛ به طوری که تولیدات علمی و دستاوردهای پژوهشی استادان دانشگاه در ایران بیشتر به صورت غیر جمعی در قالب گروه های کوچک دو یا سه نفره تهیه و منتشر میشود.
بر این اساس ، پرسش های اصلی این پژوهش عبارت اند از: - اساتید دانشگاه در اجتماع علمی رشته علوم اجتماعی با چه مسائلی مواجه اند؟ - چه ارتباطی بین موقعیت اساتید در اجتماع علمی دانشگاه و نحوه تولید و عرضه آثار علمی رشته علوم اجتماعی وجود دارد؟ 1- Hagstrom 2- Scientific Community مروری بر مطالعات صورت گرفته در حوزه ی جامعه شناسی علم در ایران ، حاکی از آن است این مطالعات با رویکردهای هنجاری (٢٠٠٠ ,vedadhir &Gazitabatabaie ,١٩٩١ ,Ebrahimi) یا رویکرد ساختی کارکردی (١٩٩٩ ,Ghaneirad & ٢٠٠٧ ,Fazeli) صورت گرفته است .
در نهایت نگارنده اذعان میدارد که این پژوهش ، خود یک تحقیق دو سویه است از یک سو به چگونگی تولید و نحوه ارائه و انتشار آثار علمی توجه دارد و از سوی دیگر، به وضعیت و تنوع تعامل و ارتباطات بین فردی اعضای هیأت علمی دانشگاه با همتایان خود میپردازد و با الگوی بوردیویی، برخی از عادت واره های دانشگاهی، همچنین تبادل و تعامل سرمایه های گوناگون (اجتماعی، فرهنگی) اساتید در محیط دانشگاهی مورد شناسایی قرار میگیرد.
A Research on the Economic status of the university Facultis, Journal of social sciences , No 10 , winter.
An Epistemological Reflection on Academic Sociology In iran, Journal of social prolems, Vol 3, No 1, winter.