چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملّی و دینی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اردبیل میباشد که تعداد آنها برابر 7554 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه آماری برابر 367 نفر بدست آمده است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظورگردآوری دادههای موردنیاز، از پرسشنامه استاندارد هویت ملّی (ایرانی) احمدی و پرسشنامههای محقق ساخته استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی سراج زاده (1383) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و برای تحلیل فرضیات از آزمون T تک نمونهای و ضریب رگرسیون تک متغیره استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت ملّی در بین دانشآموزان بیشتر از حد متوسط است. همچنین نتایج نشان میدهد که استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملّی دانشآموزان تاثیر منفی معنیداری دارد.هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی و دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش ، توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اردبیل میباشد که تعداد آنها برابر ٧٥٥٤ نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه آماری برابر ٣٦٧ نفر بدست آمده است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظورگردآوری داده های موردنیاز، از پرسشنامه استاندارد هویت ملی (ایرانی ) احمدی و پرسشنامه های محقق ساخته استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت دینی سراج زاده (١٣٨٣) استفاده شده است . برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ٢٢ و برای تحلیل فرضیات از آزمون T تک نمونه ای و ضریب رگرسیون تک متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که میانگین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت ملی در بین دانش آموزان بیشتر از حد متوسط است . همچنین نتایج نشان میدهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی دانش آموزان تاثیر منفی معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان میدهد که میانگین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت ملی در بین دانش آموزان بیشتر از حد متوسط است .
همچنین نتایج نشان میدهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی دانش آموزان تأثیر منفی معنیداری دارد.
با توجه به مبانی تجربی پژوهش ، برای تبیین تأثیر میزان استفاده از شبکه های مجازی بر هویت ملی و دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل نیازمند چارچوب نظری مناسبی هستیم .
یافته ها سوال اول : وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانش آموزان به چه میزان است ؟ جدول (٢): نتایج آزمون T تک نمونه ای برای مشخص کردن وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به تصویر صفحه مراجعه شود.
طبق نتایج جدول شماره (٥) ضریب همبستگی بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت ملی دانش آموزان برابر ٠/٢٥- و ضریب تعیین برابر ٠/٠٦- است .
طبق نتایج جدول شماره (٥) و با توجه به سطح معنیداری خطای آزمون برای سطح اطمینان ٠/٩٥ میتوان گفت که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی دانش آموزان تأثیر منفی معنیداری دارد.
همچنین ضریب بتا نشان میدهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی ٠/٢٥- تغییرات هویت ملی دانش آموزان را پیش بینی میکند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت دینی دانش آموزان تاثیر منفی معنیداری دارد.
همچنین ضریب بتا نشان میدهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی ٠/٢٤- تغییرات هویت دینی دانش آموزان را پیش بینی میکند.