چکیده:
بدون شک تحقیق و توسعه صنعتی در قرن بیستم از عوامل اساسی پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان بوده است.کشورهای صنعتی از تحقیق و توسعه به عنوان ابزاری در جهت افزایش توانمندیهای علمی-تکنولوژیکی و صنعتی خویش بهره جستهاند.متأسفانه کشورهای درحال توسعه تا حدود زیادی از این اهرم مهم غافل ماندهاند و این امر باعث شده تا شکاف روز افزونی بین کشورهای صنعتی و غیرصنعتی پدیدار گردد.لذا کشورهای درحال توسعه باید تأکید بیشتری بر نظاممند نمودن تحقیق و توسعه و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه صنعتی بنمایند.در این راستا نکته قابل توجه تخصیص بهینه منابع محدود انسانی و مالی این کشورها بصورتی است که بالاترین تأثیر را در افزایش توان تکنولوژیکی این کشورها داشته باشد.در این مقاله سعی شده راههای انجام این مهم مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"لذا مشاهده میشود که فرایند رشد و گسترش نظام آموزشی-پژوهشی در کشورهای صنعتی یک فرآیند تکاملی و آهسته اما پیوستهای بود که هر مرحله به منزله پارهای برای صعود به مرحله بعد قرار گرفته است که باعث ایجاد یک ساختار متشکل و منسجم علمی-تکنولوژیکی از بطن جامعه گردید و نیازها و مشکلاتی که بطور طبیعی در سر راه صنعت پدیدار میگردد سبب شد که یک سیر تکاملی در صنعت طی شود و صنعت و دانشگاه همگام در این تکامل سهیم بوده و همواره با یکدیگر رابطه نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند.
در این کشورها اگر تحقیق صورت گرفت و اختراع و یا اکتشافی حاصل گردید فکر میشود که پایان کاراست و به موفقیت نهائی دست یافتهاند و حال آنکه این تازه آغاز کار است و از این مرحله به بعد کارهای اساسی باید صورت پذیرد که همه در قالب توسعه یا تحقیقات توسعهای است که نمای آن در زیر نشان داده شده است7: تحقیقات پایهای( Basic research ) اختراع-اکتشاف( Discovery-Invention ) تحقیقات کاربردی( Applied-Research ) طراحی( Design ) نمونهسازی یا پایلوت پلنت( Prototype or Pilot-plant ) بازاریابی( Marketing ) تولید انبوه( Mass-Production ) ابداع( Innovation ) به عبارت دیگر زمانی تحقیقات به ثمر خواهد رسید که ابداعی صورت پذیرد و محصولی عرضه گردد که بتواند قابلیت با محصولات و موجود را داشته باشد و داشتن دید اقتصادی در تحقیقات برای موفقیت در صنعت و انتقال تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است."