چکیده:
واژه عدالت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که در فلسفه سیاسی مورد بحث قرار گرفته، دیدگاه ها و
برداشت های متعددی از آن ارائه شده است. این واژه ترکیبی، بیانگر مفهوم خاصی از عدالت است که با
اقسام دیگر آن از قبیل، عدالت طبیعی، عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت فردی و اخلاقی،
تفاوت هایی دارد. نوشتار توصیفی- تحلیلی حاضر تلاش دارد این مفهوم را به لحاظ ماهیتی و معرفتی
در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یکی از نظریه پردازان اندیشه سیاسی اسلام و جان راولز
به عنوان یک از نظریه پردازان اندیشه سیاسی در غرب بازشناسی نماید. نتایج تحقیق نشان می دهد
عدالت اجتماعی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی به مثابه رعایت تناسب، استحقاق ها و شایستگی ها
و در اندیشه جان راولز عدالت اجتماعی به مثابه انصاف، بی طرفی و برابری فرصت ها است.
خلاصه ماشینی:
بازاندیشی معرفتی و مفهومی عدالت اجتماعی در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی و جان راولز ** دکتر محمد مهدی نادری */ دکترکتایون سرلک چکیده واژه عدالت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که در فلسفه سیاسی مورد بحث قرار گرفته ، دیدگاهها و برداشت های متعددی از آن ارائه شده است .
نتایج تحقیق نشان می دهد عدالت اجتماعی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی به مثابه رعایت تناسب ، استحقاقها و شایستگی ها و در اندیشه جان راولز عدالت اجتماعی به مثابه انصاف، بی طرفی و برابری فرصت ها است .
در قـرن بیسـتم نیـز عـدالت اجتماعی همچنان در کانون مباحث فلسفه سیاسی قرار دارد کـه بـه عنـوان نمونـه مـی تـوان در تئوری جان راولز، برجستگی بحث عدالت اجتماعی را مشاهده کرد.
در اندیشه افلاطون در سطح اجتماعی نیز عدالت به مفهوم تناسب و قرار گرفتن افراد جامعه در طبقات خاص خود است .
٢. عدالت اجتماعی در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی رویکرد خواجه به عدالت از جنس فلسفه اسلامی اسـت و خصوصـیات عمـومی نگـرشهـای فلاسفه عصر میانه جهان اسلام را در خود دارد.
ایجاد ارتباط میان اخلاق و سیاست ذیل توانمندی هـای امـام درک خاصـی از عـدالت را در اندیشه خواجه سبب شده است که ذیلا به آن پرداخته میشود: عدالت کار ویژه دولت و حاصـل عمل به قوانین برآمده از شرع است .
ذیل چنین رویکـردی اسـت کـه ، از جملـه ، مـی تـوان درکـی از جایگاه کلیدی و تعیین کننده مفهوم «محبت » در نظام کلامی / فلسفی اخلاق ناصـری تحصـیل کرد: در سیاست مدینه فاضله عدالت و محبت به مثابه دو عنصر اساسی و تعیـین کننـده مطـرح می شوند.