چکیده:
این تحقیق به بررسی چگونگی افزایش انگیزش دانشجویان و ارایه راهکارهای عملی از نظر آنان میپردازد. این تحقیق به روش پیمایش و در بین دانشجویان دانشگاه آیتالله آملی اجرا گردید. در کل 200 نفر بهعنوان نمونه به پرسشنامه پاسخ گفتهاند. با جمعآوری دادهها و با وارد کردن آن به نرمافزار spss دادهها در سطوح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق سیزده فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که بین هفت متغیر مستقل و متغیر وابسته (انگیزش تحصیلی) رابطه معنیداری وجود داشت. این هفت متغیر عبارتند از محل سکونت، نحوه انتخاب رشته، درآمد خانواده، آینده شغلی، جایگاه علم در جامعه، شیوه تدریس و تحصیلات مادر. متغیرهای دیگری که رابطه معنیدار بین آنها و انگیزش تحصیلی بدست نیامد عبارتند از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، امکانات آموزشی، استفاده از وسایل کمک آموزشی و تحصیلات پدر.
خلاصه ماشینی:
الف ) عوامل فردی ـ خانوادگی ـ داشتن علاقه به رشته ی مورد نظر ـ علاقه به علم و دانش اندوزی ـ انگیزه پیشرفت در زندگی ـ شرایط مادی خانواده ـ تحصیلات والدین ـ نگرش مثبت والدین به تحصیل ـ آرامش خاطر فرزندان ب) عوامل اجتماعی ـ آینده شغلی مناسب در جامعه ـ اهمیت جایگاه علم در جامعه ج) عوامل محیط آموزشی ـ استادان بااخلاق و باسواد ـ امکانات و تجهیزات مناسب در دانشگاه (کتابخانه ، سایت ) ـ برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی ـ برگزاری کلاسها با دانشجویان کمتر (ایجاد فرصت تبادل نظر در کلاس) ـ انضباط آموزشی در دانشگاه (استادان، کارکنان، برنامه های آموزشی ) ـ رابطه ی همراه با احترام بین دانشجویان، استادان و کارکنان در عین حال مهمترین متغیرها به طور کلی از نظر دانشجویان به ترتیب بیشترین فراوانـی عبارتند از: ـ آینده ی شغلی مناسب در جامعه ـ استادان بااخلاق و باسواد ـ داشتن علاقه به رشته مورد نظر ـ امکانات و تجهیزات مناسب در دانشگاه (کتابخانه ، سایت ) ـ وضعیت خانوادگی (درآمد، تحصیلات والدین ) راهکارهای تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق و در نظـر گـرفتن عوامـل مـؤثر بـر انگیـزش تحصیلی از منظر دانشجویان برخی از مهمترین راهکارهای افزایش انگیزش به تحصـیل در زیر ارایه می گردد، هر چند راهکارها از منظر دانشجویان زیاد و متنوع بـوده اسـت امـا در این جا بیشتر به راهکارهای آموزشی که در دانشگاهها اشاره می شود: ـ ایجاد فرصت های شغلی کافی و مناسب با تخصص افراد در جامعه ـ جذب استادان با ویژگی های مناسب (تخصص ، اخلاق، نظم و انضباط) ـ آشناکردن دانش آموزان با رشته های مختلف برای انتخاب رشته ی مورد علاقه ـ برگزاری سمینارها و کلاسهای عملی و کارگاههای آموزشی ـ ایجاد کلاسها با تعداد دانشجوی کمتر جهت ایجاد فرصت برای پرسش و پاسخ بـین استاد و دانشجو در کلاس ـ تجهیز آزمایشگاه، کتابخانه و سایت مناسب ـ برخورد شایسته مسؤولین و استادان با دانشجویان ـ ایجاد تنوع در روش تدریس و محتوای تدریس منابع ١ـ بال،ساموئل .