چکیده:
منظور از سرمایهی اجتماهی؛ سرمایه و منایعی است که اعضای جامعه با برقراری تماس با یکدیگر و پایدار ساختن این روابط.
میتوانند به دست آورند. نقش موثر و بی نظیر این مفهوم در ساختار روابط بین این افراد و گروهها در اجتماع و کارکرد آن در
تسهیل دستیابی به ننایج سودمند اجتماعی- اقتصادی» بررسی وضعیت این مفهوم در جامعه یکی از دغدغه های محققان اجتماعی
در دههی اخیر شده است. بدین منظور مقاله حاضر درصدد است به پررسی وضعیت سرمایهی اجتماعی جوانان با تکیه بر شاخص
جنسیت (مطالعه موردی: دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران) بپردازد. برای تحلیل و تبیین این موضوع» چارچوب نظری
تحقیق بر اساس نظریات پاننام» کلمن» بوردیو طراحی و تبیین گردیده است. از لحاظ روش شناسی» برای بررسی این موضوع با
روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه از ۳۸۷ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران که به روش نمونه گیری چند مرحله ای
و طبقه ای متناسب انتخاب شدهاند, اطلاعات لازم جمع آوری شده است. جهت اطمینان از اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و
جهت بررسی روایی پرسشنامه از پیش آزمون" وآزمون آلفای کرونیاخ استفاده شده است.
ننایج تحقیق حاضر نشان میدهد که تفاوت معنی داری بین میزان هنجارهای تعمیم یافته. اعتماد اجتماعی» و مشارکت انجمنی
دانشجویان دختر و پسر جامعه آماری مورد نظر وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که تفاوت معنی داری بین میزان هنجارهای تعمیم یافته ، اعتماد اجتماعی، و مشارکت انجمنی دانشجویان دختر و پسر جامعه آماری مورد نظر وجود دارد.
فرضیه های تحقیق ١- بین دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان اعتماد اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج استنباطی با توجه به نوع فرضیه های تحقیق که اصولا مقایسه ای میباشد از آزمون Tبرای بررسی آماری آن ها استفاده شده است که نتایج به دست آمده از آزمون این فرضیه ها به شرح جدول زیر میباشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) خروجی آزمون T جهت مقایسه میانگین ابعاد مختلف سرمایه ی اجتماعی پاسخگویان دختر و پسر کـه در جدول فوق آمده است ، نشان میدهد که : ١- میان اعتماد اجتماعی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد که میانگین اعتماد اجتماعی پسران (٦٢/٠٢) بیشتر از دختران (٥٨/٠٨) می باشد و از لحاظ آماری این تفاوت معنی دار مـی باشـد.
٦-در نهایت میان سرمایه ی اجتماعی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد و میـانگین سـرمایه ی اجتماعی پسران (٢٤١/٧٥) بیشتر از دختران (٢٣٣/١٨) می باشد ولی این تفاوت از لحاظ آمـاری معنـی دار نمی باشد.
به عبارت دیگر نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان کنش های یا ریـگ 151 را نه ، هنجارهای تعمیم یافته ، اعتماد اجتماعی، مشارکت های انجمنی و در مجموع سرمایه ی اجتمـاعی دانشجویان پسر نمونه آماری تحقیق حاضر بیشتر از دانشجویان دختر میباشد.