چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین سرمایهی اجتماعی شهروندان مراغه ای و رضایت اجتماعی میباشد.
رضایت اجتماعی میزان خشنودی و احساس مثبت فرد از زندگی اجتماعی است که موجب احساس پیوستگی و
افزایش فعالیتهای اجتماعی قرد و افزایش همبستگی اجتماعی خواهد شد. پس به همین منظور پس از طرح سوال
آغازین و ارائه اهداف پژوهش بر اساس چهارچوب نظری فرضیه های تحقیق شکل گرفت وجهت آزمون روابط
متغیرهای فرضیهها مطرح شده تعداد ۳۸۳ نفر از افراد پالای ۱۸ سال ساکن در شهر مراغه به صورت خوشه ای چند
مرحله ای انتخاپ شدند وبا استفاده از روش پیمایشی یا ابزار پرسشنامه و مصاحبه مورد آزمون قرار گرفتند و
داده های به دست آمده پا استفاده از روشهای آماری مناسب (r بیرسون، آزمون t و تحلیل واریائس) مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت و نتایچ به دست آمده بیانگر رابطهی معنی دار مستقیمی بین متغیر مستقل سرمایهی اجتماعی و
شاخصهای آن (اعتماد-مشا رکت و امنیت اجتماعی) با رضایت اجتماعی میباشند. همچنین عوامل منعدد موثر بر
رضایت اجتماعی با استفاده از مدل رگرسیونی مورد بررسی قرا رگرفت. الگوی نهایی نشان داد که بیشتراز همه متغیر
مستقل امنیت اجتماعی سهم پیشتری در تبیین نمره رضایت اجتماعی دارد و بعد ازآن اعتماد اجنماعی در رضایت
اجتماعی موثر است.
خلاصه ماشینی:
«مشارکت در سازمان های داوطلبانه به ترویج بیشتر هنجارهـای عمـومی و در مقابـل موجـب تقویـت اعتماد میشود» (جائوچول تی،١٠٦:٢٠٠٨)؛ و سازمان ها و گروه ها در انتخاب اعضـای خـود بـه ایـن مسـأله واقف هستند که هم اعتماد اعضا را جلب کنند وهم افراد مورد اعتماد را برای همکاری برگزیننـد پـس «سازمان دهندگان با دقت نسـبی اعضـا را انتخـاب مـیکننـد از ایـن رو حسـن شـهرت در خصـوص درستکاری و قابل اعتماد بودن سرمایه ی با ارزش کسـی اسـت کـه قـرار اسـت عضـو انجمـن شـود» (پاتنام ،٢٨٧:١٣٨٠) مشارکت اجتماعی یکی دیگر از مفاهیمی که در روابط اجتماعی به آن توجه مـیشـود مشـارکت اجتمـاعی اسـت کـه در برگیرنده ی کنش های فردی و جمعی در جامعه با هدف تأثیر گذاری بر تصمیم گیریها و فرآینـدهایی که با سرنوشت افراد در ارتباط است که میتواند در بعد ذهنی و بعد عینی مطرح باشـد در بعـد ذهنـی تمایل به مشارکت بوده و در بعد عینی مشارکت به صورت عضویت ، نظـارت ، اجـرا و تصـمیم گیـری بروز مینمایـد.
تحقیقی توسط سعیدی و حسن زاده در سال ١٣٨٤ در مورد تأثیر سرمایه ی اجتماعی معلمان بـر میـزان رضایت مندی از خانواده ، اجتماع و مدرسه در بین معلمان مقطع متوسطه شهر تهران به روش پیمایشـی با نمونه ٥٨٣ نفری با ابزار پرسشنامه انجام شده که این تحقیق نتایج زیر را در بر داشته است : بین سرمایه ی اجتماعی و میزان رضـایت منـدی معلمـان رابطـه ای معنـی دار وجـود دارد و بـه لحـاظ جنسیتی تفاوتی بین سرمایه ی اجتماعی زنان و مردان و رضـایت منـدی وجـود نـدارد در ایـن تحقیـق شاخص های عینی سرمایه ی اجتماعی بیشترین تأثیر را بـر روی رضـایت منـدی دارد (سـعیدی و دیگـری، .