چکیده:
این مقاله تلاش دارد به دوسؤال پاسخ دهد. نخست اعتماد مخاطبان رسانه ملی چقدر است؟ و دوم اینکه چه عواملی در کسب این اعتماد مؤثر است؟ به همین منظور با استفاده از نظریههای اعتماد اجتماعی از جمله نظریه گیدنز و ترکیب آنها بانظریات مربوط به کارکرد رسانهها، عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه برشمرده شد. نهایتاً در این پژوهش تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است و پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، پاسخهای جمعآوری شده مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل رگرسیونی و آزمون اف، فرضیه های تحقیق به آزمون گذاشته شد. نتایج نشان میدهد میزان اعتماد مخاطبان به رسانه ملی در حد متوسط است و عواملی از قبیل حفظ بی طرفی، استفاده از منابع موثق خبری، شیوه بیان مجریان اخبار و یا میزان پذیرش نظام سیاسی و عملکرد اقتصادی نظام در این اعتماد مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
رفع همه نیازهای ارتباطی: همانطور که در مورد صرف زمان گفته شد، طبق نظریه استفاده و رضامندی، مخاطب در بین گزینه های مختلف ، رسانه مقبول و مورد اعتماد خود را بر میگزیند، این که چه عواملی در این گزینش دخیل است ، به بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه بر می گردد اما بروز این گزینش از طریق شاخص های اعتماد قابل مشاهده است .
عملکرد حرفه ای (شیوه بیان ) به اعتقاد فرهنگی مخاطب هنگام استفاده از رسانه ، به جز محتوای پیامی که دریافت میکند، عوامل جنبی که در این انتقال پیام نقش دارند را نیز مورد سنجش قرار می دهد و چنانچه نظر مثبتی به این عوامل داشته باشد، در پذیرش پیام ، عملکرد بهتری دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که در جدول (٣) دیده میشود، وابستگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به نظام سیاسی حاکم بر کشور، بیشترین موافقت را در بین پاسخگویان داشته است چنانکه به طور میانگین ، پاسخگویان گزینه ٤ یعنی زیاد را در مورد این متغیر برگزیده اند، پس از آن متغیرهای شیوه بیان حرفه ای از سوی مجری و القای نگرش خاص به مخاطب حین بیان اخبار، قرار گرفته اند که در واقع بین «متوسط » و «زیاد» قرار دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول فوق ملاحظه میشود از آنجا که ضریب تعیین چندگانه (٢ ) ٠/٤٧ است ، می توان گفت ٤٧ درصد عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه ملی در این تحقیق مشخص شده و ٥٣ درصد باقیمانده خارج از عوامل مورد اشاره قرار گرفته در این پژوهش است .