چکیده:
ماهیت هویت یکیازمسایل مهم وچالش برانگیزاست که مورد توجه بسیاری ازپژوهشگران قرار گرفته است.در این میان هویت بصری یعنی تصویر سازی و نمایش دادن است.که به پدیده گستردهای میان زنان تبدیل شده است که بررسی فضای حاکم بر هویت زنانه،میتواند بازنمایی واقعیتی از وضعیتهویتی و میزان تغییر شکل یافته هویتی "بخشی از زنان" نشان دهد.تحقیق حاضربا هدف تعیین عوامل مرتبط با بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد.متغیرهای تصورازخود،تعلق به هویت جهانی،ترویج مد-مدگرایی وارزش های زنان در جامعه متغیرهای مستقل می باشند.متغیری که به عنوان مساله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده بود نیز هویت بصری زنان است.جامعه آماری شامل زنان 14الی42ساله شهر اردبیل است که طبق فرمول کوکران 598خانوار به روش تصادفی سیستماتیکی انتخاب شده است.روش تحقیق حاضر پیمایش از نوع همبستگی و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. عمده ترین نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد. بخش ساختاری مدل حاکی از آن است که به ترتیب از بیشترین به کمترین در تبیین مقدار واریانس متغیر هویت بصری؛ متغیرهای مهارت شناختی به فناوری با (121/ 2)، تعلق به هویت جهانی با (890/ 1)، تصور از خود با (792/ 1)، ارزش های زنان با (959/ 0)، مصرف رسانه ای با (705/ 0)، مدگرایی با(651/ 0) و پایگاه اجتماعی-اقتصادی با (567/ 0) نقش داشته اند.
خلاصه ماشینی:
بخش ساختاری مدل حاکی از آن اسـت کـه به ترتیب از بیشترین به کمترین در تبیین مقدار واریانس متغیر هویت بصری؛ متغیرهای مهارت شـناختی به فناوری با (٢/١٢١)، تعلق به هویت جهانی با (١/٨٩٠)، تصور از خود با (١/٧٩٢)، ارزش هـای زنـان بـا (٠/٩٥٩)، مصرف رسانه ای با (٠/٧٠٥)، مدگرایی با(٠/٦٥١) و پایگاه اجتماعی-اقتصادی با (٠/٥٦٧) نقش داشته اند.
فرضیه ٤- بین ارزش های زنان در جامعه و بصری شدن هویت آنها رابطه وجود دارد.
بنابراین میتوان گفت که بین ارزش های زنان در جامعه و هویت بصری درسطح معنیداری آزمـون ٠/٠٠٠ =p و آلفای ٠/٠٥ رابطه معنیداراست .
1 جدول (٨): نتایج رگرسیون متغیر مستقل مربوط به هویت بصری زنان اردبیل متغیرها B Beta ضریب آزمون T سطح معنی داری رگرسیون مقدار ثابت 15/031 0/00 7/425 تصور از خود 0/00 12/628 0/45 0/456 0/837 تعلق به هویت جهانی 0/00 4/689 0/25 0/168 0/287 ارزش های اجتماعی زنان 0/00 4/139 0/28 0/146 0/349 ترویج مد و مدگرایی 0/00 2/608 0/15 0/082 0/189 اهمیت رسانه 0/00 1/32 0/15 0/57 0/220 مهارت استفاده از رسانه 0/00 2/617 0/ 17 0/085 0/171 مشارکت ودر معرض رسانه 0/00 2/089 0/31 0/94 .
فرضیه چهارم به بررسی ارتباط بین ارزش های زنان در جامعه و بصری شدن هویت آنها می پردازد.
»Aspects Of Identity Construction In The Context Of Globalization«, Bulletin Of The Transilvania University Of Brasov, Series VII: Social Sciences,Law,Vol. 4(53), -No. 2.
(1972) Defensible space: people and design in the violent city New York: MacMillan.