چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سریالهای شبکه جم بر فرهنگ عمومی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق نیز خانوادههای منطقه 11 تهران میباشند که تعداد 384 نفر آنان که سریالهای شبکه جم را تماشا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق محققساخته بوده و مجموعاً دارای 47 سؤال میباشد که برای بررسی روایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss18 استفاده شده است. فرهنگ عمومی در ابعاد پنجگانه ارزشها، هنجارها، نمادها، عقاید دینی و مذهبی و زبان مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد تماشای سریالهای شبکه جم ماهواره بر فرهنگ عمومی مردم تهران تأثیر دارد. همچنین تماشای سریالها بر ابعاد پنجگانه مذکور نیز تأثیر معناداری داشت. با این حال بر بعد زبان در مقایسه با سایر ابعاد تأثیر کمتری گذاشته است. همچنین متغیر مستقل میزان تحصیلات نیز بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد تأثیر معناداری داشته است. با این حال متغیرهای جنسیت و سن تأثیر معناداری بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد و ابعاد آن نداشته است.
خلاصه ماشینی:
با برنامه ها و سریال های بسیار متنوع و جذاب باعث گرایش بیشتر مردم به این سریال ها شده است ، لذا در پژوهش حاضر سعی شده تأثیر این سریال ها بر شاخصه های فرهنگ عمومی با توجه به چهار وجه گفته شده : درونی (ارزش ها، هنجارها)، نمادی (نمادها)، نهادی (عقاید دینی و مذهبی ) و آثار (زبان ) در نظر 40 گرفته شده است ؛ مورد بررسی قرار گیرد، و این که این سریال ها تا چه حد توانسته بر فرهنگ عمومی تأثیرگذار باشد؟ رسانه های جمعی امروزه تنها رسانای یک محتوا یا شبه محتوا نیستند بلکه برآمده از سیاست گذاری های خرد و کلانی هستند که بخش اعظم این سیاست ها توسط قدرتمندانی تعیین میشود که بیرون از حوزه فعالیت رسانه ها هستند.
لذا ضروری به نظر میرسد که در این پژوهش رابطه میان تماشای سریال های ماهواره و شاخص های فرهنگ عمومی : 41 درونی (ارزش ها، هنجارها)، نمادی (نمادها)، نهادی (زبان ) و آثار (عقاید دینی و مذهبی ) مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج تحقیق نیازی (١٣٩٠) نیز نشان میدهد تماشای سریال های ماهواره بر هویت ملی افراد تأثیر معناداری داشته است و از این جهت یافته های تحقیق حاضر را تأیید مینماید.
نتایج تحقیق قصابی (١٣٩٢) که به بررسی اثرات استفاده از برنامه های ماهواره ای بر هویت دینی پرداخته است نیز یافته های تحقیق حاضر را در این زمینه تأیید مینماید.
در مجموع میتوان گفت فرضیه اصلی تحقیق نیز تأیید شد و نتایج رگرسیون نشان داد که تماشای سریال های شبکه جم ماهواره بر فرهنگ عمومی مردم تهران تأثیر دارد.