چکیده:
امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی به یک مفهوم مهم در سطح جهان تبدیل شده است و نیروی انسانی مسئولیت پذیر یکی از منابع کمیاب برای سازمان ها محسوب می شود و بخش مهم و قابل بحث در زمینه ی جهانی شدن و رقابت پایدار است به طوری که امروزه از آن به عنوان یک اولویت اصلی برای سازمان ها یاد می کنند.هدف این پژوهش بررسی تاثیر توسعه ی حرفه ای کارکنان دانشگاه اصفهان بر مسئولیت پذیری اجتماعی آنان بوده است.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل همه ی کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان بود که از این جامعه آماری ۲۳۴ نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی طبقه ای انتخاب شدند..داده های لازم به وسیله پرسشنامه محقق ساخته توسعه ی حرفه ای و پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارول(۱۹۹۱) جمع آوری شد که پایایی آن ها در این پژوهش به ترتیب ۰.۸۱ و ۰.۸۳ بدست آمد.داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزار Spss۲۴ تحلیل شد.یافته ها تاثیر مولفه های توسعه ی حرفه ای(توسعه خود،هویت حرفه ای،گفتگو و ارتباطات حرفه ای،دانش و مهارت حرفه ای و ظرفیت های دیجیتالی) بر مسئولیت پذیری اجتماعی را تایید کرد. مولفه هویت حرفه ای بیشترین تاثیر و مولفه ظرفیت های دیجیتال کمترین تاثیر را بر مسئولیت پذیری اجتماعی داشتند.این یافته ها نشان می دهند ،توجه به ابعاد توسعه ی حرفه ای در دانشگاه ها می تواند کارکردی مثبت بر مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه اصفهان بر مسئولیت پذیری اجتماعی آنان بوده است .
/ توسعه حرفه ای: / مسئولیت پذیری اجتماعی: توسعه شخصی مسئولیت اقتصادی هویت حرفه ای مسئولیت قانونی ارتباط و گفتگوی حرفه ای مسئولیت اخلاقی دانش و مهارت حرفه ای مسئولیت بشردوستانه ظرفیت های دیجیتالی شخصی حرفه ای شکل ١: مدل مفهومی پژوهش به منظور بررسی این مدل دو فرضیه پژوهشی مطرح شده است : - بین توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه و مسئولیت پذیری اجتماعی آنان رابطه معنادار وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان می دهد توجه به توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه می تواند زمینه مسئولیت پذیری آنان را فراهم کند.
با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش های قبلی و این پژوهش ، توجه مدیران دانشگاهی به توسعه حرفه ای کارکنان و برنامه ریزی جهت توسعه ی آنان در همه ی ابعاد، کارکنان را به سمت مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاهی جهت می دهد و دانشگاه ها را در ارائه خدمات به جامعه از طریق تعامل و توسعه جوامع ، توسعه ی منابع انسانی از طریق آموزش و پژوهش با کیفیت ، ترویج روش ها و مسائل اخلاقی، تشویق دانشجویان ، کارکنان و کارکنان دانشگاهی به ارائه خدمات اجتماعی، توسعه بخش مدنی و شهروندی، ترویج تعهدات زیست محیطی و پیشبرد توسعه ی اقتصاد ملی به منظور توسعه ی پایدار ملی و جهانی، یاری می رساند.
Corporate Social Responsibility in Higher Education Institutions: Istanbul Bilgi University Case.