چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نظریه های پشتیبان خودتوسعه ای منابع انسانی انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل اسناد علمی فنی (مقالات، کتاب ها، رساله و پایان نامه و گزارش های کاری) یافته شده به تعداد بیش از ۱۰۰۰ سند بوده که در نهایت نمونه ای به تعداد ۴۰ سند مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از کاربرگ اقتباس شده از خنیفر و مسلمی (۱۳۹۶) استفاده شد. نتایج پژوهش کیفی حاکی از شناسایی ۱۴ نظریه پشتیبان خودتوسعه ای شد و مجموعا بیش از ۵۵ مولفه کلیدی در سطح مفهوم و سه گروه کلی نظریه پشتیبان شناسایی گردید. در نهایت، براساس این یافته ها، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
این نظریه با تأکید بـر دو بعـد نیاز به شایستگی و نیاز به خودتعیین گری، به تبیین انگیزه درونـی مـیپـردازد (دسـی و 1- Self-leadership 2- Manz 3- Manz and Neck 4- Prussia et al 5- Carver & Scheier 6- Kanfer 7- Andrasik & Heimberg 8- Manz & Sims 9- Deci and Ryan 10- DeCharms 11- Neck et al 12- Deci and Ryan 13- White 14- DeCharms ریان ، ١٩٨٥).
خودسازمان دهی در علوم اجتماعی(نیکلاس لامن ٢، ١٩٨٤)؛ خودسازمان دهـی در یادگیری (توماس و آگستین ٣، ١٩٨٥، ١٩٩٤، ٢٠١٣): ریشه های نظریـه بسـیاری در دیگـر علـوم پایـه و طبیعـی دارد کـه شـامل سـایبرنتیک (وینـر٤، ١٩٦٢)، بیولـوژی (کامازین ، ٢٠٠٣)، رویکـرد سیسـتمی در روان شناسـی سیسـتمی (بلاوبـرگ ٢٠٠٣،٥)، نظریه احتمال (تریفونو٦، ١٩٧٨)، دیدگاه های فلسفی در مورد انسان به عنوان موجـودی که قابلیت خودسـازماندهی دارد (مـازلو، ١٩٦٤؛ روگـرز٧، ١٩٦٩؛ شـادریکوف ٨، ١٩٩٥)؛ خودنظم دهی مطرح شده در نظریه خـودرهبری نیـز در ادبیـات سـایبرنتیک و براسـاس 1- Cortina et al 2- Niklas Luhmann 3- Thomas & Augstein 4- Wiener 5- Blauberg 6- Trifonov 7- Rogers 8- Shadrikov ارتباط پیشنهاد شده توسط کارور و شایر (١٩٨١) به عنـوان یـک مـدل جـامع سیسـتم کنترل از فرایندهای خودنظم ده بیان شده است که این خود مبین ارتباطات تـو در تـوی نظریه های نظام های پیچیده سایبرنتیک و سینرژیک با خودنظم دهی و سایر نظریـه هـای تبیین کننده خودتوسعه ای دارد و خودسازماندهی شناختی، اجتماعی و فردی را تبیـین میکند.