چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با چابکی سازمانی و پاسخگویی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان تشگیل می دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 120 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش اجتماعی سیلورا (2001)، چابکی سازمانی از پرسشنامه استاندارد جعفری مقدم (1390)، پاسخگویی سازمانی از پرسشنامه استاندارد محبوبی (1392)، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغییره و جهت نرمالیته بودن از آزمون کولموگروف–اسمیرنف استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که رابطه معنی داری بین هوش اجتماعی با چابکی سازمان و پاسخگویی سازمان وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین سه مولفه هوش اجتماعی، مولفه مهارت های اجتماعی بیشترین تاثیر را برای چابکی و پاسخگویی سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
نمودار (١) مدل مفهومی تحقیق با توجه الگوی مفهومی پیشنهادی پژوهش ، فرضیه های پژوهش به صورت زیر ارائه گردید: فرضیه های اصلی: ١- بین هوش اجتماعی و چابکی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان رابطه معنادرای وجود دارد.
٢- بین هوش اجتماعی و پاسخگویی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغـان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی : ١- بین مهارت های اجتماعی و چابکی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان رابطه معناداری وجود دارد.
٢- بین پردازش اطلاعات اجتماعی و چابکی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان رابطه معناداری وجود دارد.
٤- بین مهارت های اجتماعی و پاسخگویی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پـارس آبـاد مغان رابطه معناداری وجود دارد.
٥- بین پردازش اطلاعات اجتماعی و پاسخگویی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان رابطه معناداری وجود دارد.
٦- بین آگاهی اجتماعی و پاسخگویی سازمان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغـان رابطه معناداری وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و مؤلفه های آن با چابکی سازمانی و پاسخگویی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان بود.
Competitive intelligence on a new construct in the development of strategy thinking (Case study: private and public banks of Mazandaran province) Journal of Management of Organizational Culture, Volume 11, Issue 3, pp.