چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاکتیک های بازاریابی رابطهای و کیفیت رابطه بر وفاداری مشتریان
باشگاه های دولتی و خصوصی استان البرز بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی
بر مدلسازی معادلات ساختاری بود و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه
آماری این تحقیق را کلیة مشتریان باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی استان البرز تشکیل داد که به
دلیل نامشخص بودن تعداد جامعة آماری نمونه براساس جدول مورگان ٣٨٤ نفر به صورت خوشهای
انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامة بازاریابی رابطه مند کیم ( ٢٠٠٨ )، وفاداری مشتریان لیو ( ٢٠٠٨ ) و
کیفیت رابطه با مشتری رحیمنیا و همکاران ( ١٣٩١ ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای
آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد
٣ و سطح معناداری کوچکتر از / ٠ و نسبت بحرانی ٨٣٢ / که بازاریابی رابطهمند با ضریب رگرسیونی ٢٣١
٠ و / ٠ بر وفاداری مشتریان تاثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، کیفیت رابطه با ضریب رگرسیونی ٤٧٩ /٠٥
٠ بر وفاداری مشتریان باشگاههای دولتی و / ٤ و سطح معناداری کوچکتر از ٠٥ / نسبت بحرانی ٦١٦
خصوصی استان البرز تاثیر مثبت معناداری دارد. همچنین، شاخصهای برازش مدل از مقدار قابل قبول و
مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق تایید شد. بنابراین، پیشنهاد میشود مدیران باشگاه ها در راستای بهبود
بازایابی رابطه مند و کیفیت رابطه اقدامات لازم را انجام دهند.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: بازايابي رابطه مند، کيفيت رابطه ، وفاداري، مشتريان باشگاه ها، استان البرز مقدمه در دنياي کنوني موج شتابنده تغييرات در ابعاد مختلف ، همچون سياست هاي جهاني، رقابت ، فناوري، روندهاي اجتماعي، اقتصادي و خصوصا نيازها و خواست ها و انتظارات مشتريان هم از نظر حجم و هم از جنبه نوع و کيفيت آن بسيار گسترده تر از دهه هاي گذشته بوده و اين تغييرات به نوبه خود موجب تغيير در سبک و شيوه مديريت ، ساختار سازماني، و نيز نگرش ها و رفتار کارکنان شده و همين تغييرات هستند که سازمان ها را به بهبود پيش بينيها، يادگيري و سازگاري با محيط بيروني فرا ميخوانند (قاضيزاده و همکاران ، ١٣٩٠).
از طرفي استان البرز به عنوان يکي از استان هاي پر جمعيت کشور، داراي اماکن ورزشي متعدد خصوصي و دولتي ميباشد، لذا رقابت در اين فضاي رقابتي و متنوع براي مديران باشگاه ها چالشي جدي محسوب ميشود، از اين رو، پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير تاکتيک هاي بازاريابي رابطه اي و کيفيت رابطه بر وفاداري مشتريان باشگاه هاي دولتي و خصوصي استان البرز انجام ميشود.
نتايج ديگر اين تحقيق نشان داد که کيفيت رابطه با ضريب رگرسيوني ٠/٤٧٩ و نسبت بحراني ٤/٦١٦ و سطح معناداري کوچکتر از ٠/٠٥ بر وفاداري مشتريان باشگاه هاي دولتي و خصوصي استان البرز تاثير مثبت معناداري دارد.
وظيفه دوست و همکاران (١٣٩١) در مقاله اي با عنوان بررسي تاثير تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند بر کيفيت ارتباط و وفاداري مشتريان به اين نتيجه دست يافتند که بين تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند با وفاداري مشتري رابطۀ مثبت معناداري وجود دارد.