چکیده:
تزیینات سنگ قبرهای گورستان های تاریخی ایران نکات قابل تأملی دارند. مجموعه هارونیه توس حاوی سنگ قبرهایی از دوره تیموری تا قاجار است که با کتیبه و نقوش متنوعی آراسته شده اند. در این پژوهش 34 سن گقبر موردمطالعه بوده که به دلیل همسانی در نقش و طرح، 10 نمونه به روش هدفمند انتخاب گردیده است. هدف از این پژوهش مطالعه ساختار، کتیبه ها و نقوش سنگ قبرها می باشد. این مقاله درصدد پاس خگویی به این سؤال است که مضمون، فرم کتیبه ها و نقوش در سنگ قبرهای مجموعه هارونیه چیست؟ روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است و گردآوری داد هها بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای، اسنادی و میدانی است. یافته های مقاله نشان م یدهد که نقوش سنگ قبرها، نشا ندهنده الگویی مشخص و غالب بر طراحی و تزیین آن ها و گواه اندیشه، اعتقاد و فرهنگ بازماندگان و بازتاب فضای شیعی آن دوران بوده است. مضامین ب هکار رفته بر سنگ قبرها، در درجه اول بر صورت قبرها ظاهرشده؛ که شامل آیات، اسماء خداوند، اشعاری در وصف فراق و نکوهش دنیا است که به جاوید بودن خداوند رحمان و ناپایدار بودن انسان اشاره دارد. در این قبور خطوط از تعلیق و ثلث تا نستعلیق، همگی طلب آمرزش از خداوند رحیم را با توجه به مضامین نوشت هها و گیاهان در پی داشته است.
Tombstones decorations have solid details in Iranian historic cemeteries. The Harounie of Tous Collection containsmonuments from the Timurid period to the Qajar era, decorated with various inscriptions and designs. In thisresearch, 34 gravestones were selected, 10 of which were selected by a purposeful method because of their similarityin the motif and design. The purpose of this research is to study the structure, inscriptions and graffiti designs.This paper seeks to answer this question, what is the theme, the form of inscriptions and motifs in the Tombstonesof the Harounie Collection? The research method is descriptive-analytic and data collection is based on libraryinformation, documentation and field studies.The findings of the article show that the gravestones motives are a distinctive and dominant pattern on theirdesign and decoration and evidence of the thought, belief and culture of the survivors and reflection of the Shiaatmosphere of that era. The used themes are primarily the verses, the names of God, the poems in the descriptionof the parting and condemnation of the world, which refer to the eternal existence of the Most Compassionate Godand the unsteadiness of man. The inscriptions are written with the Taliq. Sols and Nastaaliq, all of which demandforgiveness from God’s mercy, according to the contents of the writings and plants.