چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی بر سبکهای مدیریت تعارض معلمان شهرستان بابل بود. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان مقطع دبیرستان شهرستان بابل (1025 نفر) است که از آنها تعداد 280 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون، پنج عاملی شخصیت NEO و مدیریت تعارض رابینز استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل از رگرسیون چندمتغیره به روش گامبهگام استفاده شد. نتایج نشان داد که پنج عامل عمدة شخصیت به صورتهای مختلف با سبکهای مدیریت تعارض تأثیر داشتند. علاوه بر این مهارتهای ارتباطی بهطور منفی از سبکهای مدیریت تعارض کنترل و عدم مقابله متأثر بود. از سوی دیگر آزمون رگرسیون نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی توانایی پیشبینی سبکهای مدیریت تعارض را دارند.
The purpose of this study was to Investigate of The impact of personality traits and communication skills with conflict management styles of teachers in the city of babol. The study population, all high school teachers in the city of Babol (1025 persons). And 280 of them people were selected by cluster sampling. The tools for data collection include the questionnaire of Communicative Skills Barton, Five Factor Personality Inventory NEO and Conflict Management Styles Robbins. To analyze the data, the Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression were used. The results of correlation analysis showed that the five factors of personality, linked to various forms of conflict management styles. Also communication skills were negatively affected by conflict management styles control and avoidance. On the other hand, regression test showed that personality traits and communication skills can predict conflict management styles.
خلاصه ماشینی:
سبکهای مدیریت تعارض، مهارتهای ارتباطی، ویژگیهای شخصیتی، معلمان، دبیرستان، شهرستان بابل Investigating the Impact of Personality traits and Communication Skills on Conflict Management Styles of High School Teachers in Babol Hossein Ali Ebrahim Pour Delavar.
Keywords: communication skills, conflict management styles, personality trait, teachers, high school, babol مقدمه زمانی که دو یا چند ارزش، هدف یا عقیده بهطور طبیعی با هم متناقض میشوند و هنوز در مورد آنها توافقی صورت نگرفته است، تعارض ایجاد میشود (رحیم1، 2011).
متغیرهای اصلی این پژوهش عبارتاند از: متغیرهای پیشبین: ویژگیهای شخصیتی (رواننژندی، برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه، توافقپذیری، باوجدانبودن)، مهارتهای ارتباطی (کلامی، شنود، بازخورد) و متغیر ملاک: سبکهای مدیریت تعارض (کنترل «رقابت، راهحلگرایی، عدم مقابله»).
نتایج نشان داد، ویژگی شخصیت اشتیاق به تجارب تازه بر دو سبک مدیریت تعارض کنترل (693/0p=) و راهحلگرایی (350/0p=) تأثیر معنیداری ندارد، اما همبستگی معکوس و معنیداری بین این شخصیت و سبک عدم مقابله وجود داشت.
در قسمت سبک مدیریت تعارض کنترل نتایج نشان داد: ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باوجدانبودن و اشتیاق به تجارب تازه، دارای رابطة مثبت و مستقیم و توافقپذیری و همچنین بُعد بازخورد در مهارتهای ارتباطی دارای رابطة معکوس و منفی برای پیشبینی این سبک هستند.
در قسمت سبک مدیریت تعارض راهحلگرایی نتایج حاکی از آن بود که ویژگیهای شخصیتی باوجدانبودن و برونگرایی دارای رابطة مثبت و مستقیم و اشتیاق به تجارب تازه دارای رابطة معکوس و منفی با متغير وابسته هستند و ابعاد مهارتهای ارتباطی بهصورت معنیداری پیشبین این سبک نیستند.