چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه انگیزش بیرونی و درونی با خلّاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) میباشد و تفاوتهای جنسیتی نیز در میزان خلّاقیت مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونههای مورد مطالعه شامل 280 دانشجو (139 دختر و 141 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. یافتهها از طریق پرسشنامه خلّاقیت و پرسشنامه ترجیح کاری نسخهی مخصوص دانشجویان جمعآوری شد و سپس از طریق روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که انگیزش بیرونی و جنسیت رابطهی معنیداری با خلّاقیت دانشجویان ندارد؛ امّا انگیزش درونی، رابطهی مثبت و معنیداری با میزان خلّاقیت دانشجویان دارد.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت ) با توجه به ١ متغیرهای انگیزش بیرونی ، انگیزش درونی و جنسیت ∗ دکتر محمد طالقانی ∗∗ مجتبی افشاریان کد مقاله : ٢٧٤ چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطة انگیزش بیرونی و درونی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت ) می باشد و تفاوتهای جنسیتی نیز در میزان خلاقیت مورد مطالعه قرار گرفته است .
فرضیه اول این پژوهش بیانگر آن بود که انگیزش بیرونی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و مؤلفه های آن، ابتکار، انعطافپذیری، سیالی و بسط ، رابطه منفی دارد.
نتایج پژوهش نشان داد که رابطه ی منفی انگیزش بیرونی با خلاقیت معنی دار نمی باشد و این فرضیه ، تایید نمی شود.
فرضیه دوم پژوهش حاضر بیانگر آن بود که انگیزش درونی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و مؤلفه های آن، ابتکار، سیالی ، انعطافپذیری و بسط ، رابطه ی مثبت دارد.
فرضیه سوم این پژوهش بیانگر آن بود که «انگیزش درونی در مقایسه با متغیرهای انگیزش بیرونی و جنسیت سهم بیشتری در پیش بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دارد.
23- Genzad 24- Eisenberg & Armeli 25- Glover & Gary 26- Akinboye 27- Raina 28- Rot & Bayern 29- Gonen 30- kim & Michael 31- Baer 32- Confirmatory Factor Analysis 33- Work preference Inventory 34- Causality orientations 35- student Interest And Experience Questionnaire 36- Moran & Liou 37- Self Determination Theory 38- Ryan & Deci 39- Gold farb 40.
Within You, Without You: The social Psychology of Creativity.
S. Social Influences on Creativity: The Effects of Contracted-for Reward.