چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش نظام آموزشی در مواجه با آسیبهای پیش روی دانشآموزان کاربر فضای مجازی است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه دخترانه و کارشناسان نظام آموزشی شهر اردبیل میباشد. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه نیمه سازمانیافتهای با 15 نفر از مدیران مدارس متوسطه و کارشناسان نظام آموزشی در مورد نقش نظام آموزشی در مواجهه با آسیبهای پیش روی دانشآموزان کاربر فضای مجازی صورت گرفته است و برای حصول اطمینان از قابلیت اعتمادپذیری دادههای پژوهش از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند استفاده شد. دادهها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت تجزیهوتحلیل شدند. در رابطه با نقش نظام آموزشی، چهار مولّفهی اصلی شامل برنامههای آموزشی انجامشده، نقش مراقبتی و پیشگیرانه نظام آموزشی، موانع و مشکلات پیش رو و پیشنهادهای ارائهشده برای اثربخشی موثّر برنامه به دست آمد. یافتههای بهدستآمده از پژوهش نشان میدهد که نظام آموزشی در مواجهه با آسیبهای پیش رو، نقش مدرسه و نظام آموزشی را در حوزه فعالیتها و برنامههای مراقبتی و پیشگیرانه، فرهنگسازی و اطلاعرسانی، تقویت هویت دینی دانشآموزان مهم قلمداد میکند و در اجرای موثّر برنامهها با موانع و مشکلاتی ازجمله همکاری ضعیف خانوادهها، محدودیت زمانی و مشکلات مالی، کمتوجهی به بعد تربیتی دانشآموزان در فعالیتهای فوقبرنامه مواجهه میباشند.
خلاصه ماشینی:
اهداف فرعی پژوهش نیز شامل مطالعه و بررسی اقدامات نظام آموزشی به منظور افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان در استفاده مناسب از دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی و فعالیت های پیشگیرانه و مراقبتی و ارائه راهکارها و پیشنهادهایی در جهت حل موانع و مشکلات پیش روی دانش آموزان و پیشنهادهای ارائه شده برای اثربخشی مؤثر برنامه های نظام آموزشی میباشد.
بحث و نتیجه گیری فضای مجازی فرصت ها، قابلیت ها و امکانات فراوانی دارد که نمیتوان آن ها را ازنظر دور داشت این پدیده نوظهور آسیب هایی را هم به دنبال دارد استفاده نادرست و بیش ازحد از آن در بین برخی از افراد به ویژه دانش آموزان و غرق شدن در دنیای مجازی و جدا شدن از دنیا واقعی فواید دنیای مجازی را به آسیب تبدیل کرده است و نظام آموزشی برای کاهش برخی آسیب های پیش رو مسؤولیتی بزرگ دارد چراکه آموزش وپرورش در قلب تعالی فرهنگی جامعه جای دارد و جزو اساسی آن به شمار میرود و این نظام آموزشی با توجه به رسالت خود و با درونی سازی ارزش ها و فضیلت ها و به دلیل ارتباط مستمر و طولانی با کودکان و نوجوانان و خانواده آنان ، نهادی اثرگذار برای اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی است .