چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه ساختاری سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، توانمندسازی روان شناختی، و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش این تحقیق همبستگی و کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران جامعه آماری این پژوهش بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 450 نفر تعیین شد که با روش تصادفی طبقه ای نسبی متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پنج مقیاس معتبر شامل: سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال، مقیاس مدیریت داتش لاوسون، مقیاس توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر، مقیاس یادگیری سازمانی نیفه، و مقیاس عملکرد هرسی و گلداسمیت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 شاخصهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS مدلهای اندازه گیری، ساختاری، کلی، و فرضیه های تحقیق بررسی و آزمون شدند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معیارهای مدل اندازه گیری (پایایی و روایی)، مدل ساختاری (معنی داری ضرایب Z، R2، و Q2)، و مدل کلی (GOF) در سطح مطلوب بودند. نتایج همچنین حاکی از تایید کلیه فرضیه های تحقیق در خصوص ارتباط بین متغیرها بود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود برنامه ها و سازوکارهای اندیشیده شود که به ارتقاء وضعیت سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، توانمندسازی روان شناختی، و یادگیری سازمانی منجر شوند.
خلاصه ماشینی:
با وجود اینکه سازمانهای دولتی بازوی دولت در اجرای خط مشی های عمومی یک کشور محسوب می شوند سازمانهای دولتی ایران از سطح عملکرد چندان مطلوبی برخوردار نیستند در چنین شرایطی باید به منابع انسانی به عنوان عامل موفقیت سازمانها اشاره کرد در این خصوص به نطر می رسد سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی و یادگیری سازمانی به شکل قابل توجهی عملکرد کارکنان سازمان از جمله بیمارستان ها را که دارای ساختاری حرفه ای هستند را تحت تاثیر قرار دهند.
ازاین رو این تحقیق با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی توانمندسازی روانشناختی و یادگیری سازمانی و مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
بنابراین فرضیه اصلی این پژوهش بدین صورت است: مدل رابطه ای علی سرمایه اجتماعی توانمندسازی روانشناختی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران برازنده داده ها می باشد.
همخوانی نتایج این پژوهش با پژوهشهای فوقالذکر که در سازمانهای گوناگونی انجام شدهاند حاکی از تاثیر مثبت و معنیدار توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان بدون توجه به ماهیت فعالیت و ویژگیهای خاص سازمان دارد.
براساس آنچه گفته شد و همانطور که نتایج این مطالعه نیز نشان داد میتوان نتیجه گرفت که توانمندسازی روان شناختی تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد سازمانی کارکنان دارد.
براساس آنچه گفته شد و همانطور که نتایج این مطالعه نیز نشان داد میتوان نتیجه گرفت که سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معنیداری بر یادگیری سازمانی کارکنان دارد.