چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر غنیسازی محیط یادگیری از طریق به کار گیری اپلیکیشن مدرسهی شادی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله در دانشآموزان پایه اول دبستان منطقه باغبهادران انجام گرفت. جامعهی آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبستان شهرستان باغبهادران در سال تحصیلی 97-96 میباشند. جهت انتخاب نمونهی مورد مطالعه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. این پژوهش بر روی نمونهای متشکل از 54نفر از دانشآموزان(27نفر گروه آزمایش و 27نفر گروه گواه) صورت گرفتهاست. جهت دست یافتن به اهداف پژوهش از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروههای آزمایش و کنترل استفاده شد. گروه آزمایش در معرض آموزش به کمک اپلیکیشن «مدرسهی شادی» به مدت 10 جلسه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، آزمون معلم ساخته به منظور بررسی پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از پیشآزمون، پیشرفت تحصیلی و توانایی حل مسئله در دانشآموزان مورد سنجش قرار گرفت. پس از اجرای پژوهش تغییرات ایجاد شده در مهارت حل مسئله و پیشرفت تحصیلی به کمک پسآزمون مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پیشآزمون و پسآزمون از تحلیل کوواریانس استفاده شد. پس از تعدیل میانگین، نمرات ریاضی نشان داد، گروه آزمایش که به وسیلهی اپلیکیشن آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل که با آموزش معمول روبه روبودند پیشرفت بیشتری را نشان میدادند. هم چنین افزایش توانایی حل مسئله در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به چشم میخورد. می توان نتیجه گرفت؛ به کارگیری اپلیکیشنهای قابل نصب بر تبلت و تلفن همراه میتواند پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله را در دانشآموزان پایه اول دبستان در درس ریاضی تحت تاثیر قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
به کار -Armitage & Leary -Ciampa -Durksen -Trifunov فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری، در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارد(نوروزی، ضامنی و اشرفزاده : 1393، عسکری و خاقانیزاده: 1388، ویلیسی و کلدر 1 : 201 > با توجه به آنچه دربارهی کارکردهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش گفتهشد، نرمافزارهای آموزشی، ابزار مفیدی برای ایجاد و تقویت مهارتهای ریاضی مانند: درکمفهومی و حلمسئله در فراگیران هستند، زیرا تعاملی که فراگیر با نرمافزارهای آموزشی ایجاد میکند، علاوه بر آنکه تقویت این مهارتها را در او تسریع میکند، آموزش خلاقانه را برای فراگیران فراهم میکند(نوروزی و ضامنی و شرف زاده، 13 > باید توجه داشت که وجود ویژگیهایی نظیر ارائهی جذاب محتوا و تعامل فراگیر با درس، در نرمافزارهای آموزشی سبب شده است تا دانشآموزان به آنها به عنوان یک منبع مهم یادگیری بنگرند و با هدف بالا بردن سطح نمرات خود از آنها بهره ببرند.
لذا نرمافزارهای آموزشی، با هدف کیفیتبخشی به فرایند یاددهی-یادگیری، دانشآموزان را در راستای فراگیری عمیق مفاهیم در درس ریاضی یاری میکنند که این امر کارکرد دیگری از کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، یعنی غنیسازی محیط یادگیری را روشن میسازد(سعیدی، 13 > غنیسازی محیط یادگیری، از طریق به کار گیری نرمافزارها و اپلیکیشنهای قابل نصب بر روی تبلت، آموزش و پرورش را در بر طرف کردن عمده ترین معضلات آموزشی خود که نگرانی دانشآموزان، اولیا آنها و مربیان آموزش و پرورش در بهبود و ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان در درس ریاضی است، یاری میدهد.
5پ ت در این پژوهش به بررسی تاثیر غنیسازی محیط یادگیری به کمک اپلیکیشن «مدرسه شادی» بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبستان در درس ریاضی در منطقهی باغبهادران میپردازد.