Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای زندگی

نویسنده:

(3 صفحه - از 51 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، زندگی، سینمای زندگی، واقعیت، کارگردان، تصاویر، انواع، سینمای ایران، خشونت، هنری

خلاصه ماشینی:

"در این سینما که عمری 6 ساله دارد از بسیاری از ابتذال‌ها،حداقل در شکل دور شده‌ایم،سینما از نظر تکنیک،رشد کیفی کرده و آثار خوبی هم ارائه شده است، اما این مشغلهء ذهنی وجود دارد که آیا سینمای‌ جمهوری اسلامی چه مشخصاتی«باید»داشته باشد تا وجوه سه‌گانهء هنر-صنعت-تجارت آن حفظ شود،از کلیشه‌ها و عناصر مبتذل دوری کند،صرفا بر حادثه‌ متکی نباشد،فقط از سکس و خشونت تغذیه نکند، عرفان‌زده،سیاست‌زده یا اخلاق‌زده نباشد،رنگ ایرانی‌ بیشتر و معقولی داشته باشد،قابل دفاع باشد،در جشنواره‌های داخلی و خارجی قابل طرح باشد، سیاست‌گذاران و منتقدان حداقل با بخشی از آثار ارائه‌ شده در آن همدلی داشته باشند،جذاب و انگیزاننده‌ باشد و به طور کلی سینمایی که هم بتواند به حیات هنری‌ و مالی خود ادامه دهد و هم معقول و جدی و متفکرانه‌ باشد؟ به عقیدهء من موج نویی در سینمای ایران تولد یافته که‌ بسیاری از مشخصات فوق را که هم سیاست‌گذاران و مسئولان،هم منتقدان و هم مردم را راضی می‌کند داراست. سینمای زندگی قابلیت سرپا ایستادن را دارد،زیبایی‌ آن معنوی و طبیعی است،اگر به اصطلاح اخلاقی هم‌ نباشد از اخلاق دور نیست،بی‌ادعاست یا حداقل‌ کم ادعاست،همه کار را با هم نمی‌خواهد بکند،در عین‌ آنکه شاید به قصد کارکرد اجتماعی و سیاسی ساخته‌ نشده باشد این کارکرد را دارد،سرگرم کننده است و مردم راضی از سینما بیرون می‌آیند،روی آنها می‌توان‌ سرمایه‌گذاری کرد،مشخصا فیلم فارسی نیست،در عین‌ آنکه تجاری صرف نیست غیرتجاری هم نیست،زبان ساده‌ و روانی دارد و تا حد ممکن از پیچیدگی پرهیز می‌کند، اتفاقات و تحولات در آنها تدریجی است و انسانها و جامعه‌ یک شبه ره صدساله را نمی‌پویند،انسجام و پیوستگی‌ دارد و کارگردان به عنوان رهبر ارکستر،نوازندگان‌ گوناگون را همخوان و همسان کرده است،چند لایه‌اند و آنها را غیر از فهم عرفی عمیقتر هم می‌توان فهمید،در عین آنکه زبان استعاری،کنایی،رمزآلود،انتزاعی و مجردی ندارند."

صفحه:
از 51 تا 53