چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزشوپرورش است. سوالات پژوهش عبارتند از: ۱. جایگاه حیات طیبه بهعنوان وسیله تحقق هدفهای تربیتی در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران چیست؟ ۲.راهکارهای تحقق حیات طیبه درآموزشوپرورش ایران باتوجهبه نقش عناصر مختلف نظام آموزشی چیست؟ ۳. اهمیت نقشهای مختلف عناصر نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه باتوجهبه نظر متخصصان چیست؟ برای پاسخگویی به سوالات فوق از روش تحلیل محتوا و اسنادی استفاده شده است. یافتههای سوال اول پژوهش بیانگر آن است که فراوانی واژه حیات طیبه و جامعه صالح در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران (۲۰۸ مرتبه )، فراوانی واژه حیات طیبه در فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۷۵ مرتبه) و فراوانی واژه حیات طیبه در رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۵۱ مرتبه) است که دلالت بر اهمیت جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران دارد. در پاسخ به سوال دوم پژوهش، راهکارهایی نظیر توجه به انتخاب و تربیت معلمان شایسته، ایجاد فضای تعاملی میان مربیان و متربیان، ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف نظام تربیتی برای دستیابی به اهداف و..... در ارتباط با نقش عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه ذکر شد. نتایج سوال سوم پژوهش نیز نشان داد باتوجهبه نظرات متخصصان؛ معلم، نهاد خانواده، محتوای برنامههای درسی، فعالیتهای پرورشی و مدیران آموزشی بهترتیب بهعنوان عناصر نظام تعلیموتربیت در فراهمآوردن تحقق حیات طیبه نقش دارند. باتوجهبه نتایج حاصله میتوان اذعان نمود انتخاب حیات طیبه و ایجاد آمادگی در متربیان برای تحقق آن بهعنوان هدف غایی فعالیتهای تربیتی، مفهومی جامع است که دستیابی به این هدف غایی و کلی در گرو هماهنگی و نقشآفرینی همه نهادهای جامعه و عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت است.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به تعاریف فوق و ازآنجاکـه هـدف همـه فعالیت هـای تربیتـی درحقیقت نیل به قرب الی الله بیان شده است و راه رسیدن به این هدف متعالی نیز در تحقـق مراتـب حیات طیبه عنوان شده است ، به نظر می رسد، مشخص کردن جایگاه حیات طیبه در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و تبیین نقش عناصر مختلف نظام آموزش وپرورش در تحقق مراتب حیات طیبه در نظام تعلیم وتربیت ایران اهمیـت زیـادی دارد.
لازم بـه ذکـر اسـت راهکارهـای تحقـق حیـات طیبـه در اختیـار متخصصان عرصه تعلیم وتربیت به عنوان صاحب نظران این حوزه و افرادی که بر محتوای سند تحول تعلیم وتربیت تسلط نسبی دارند و همچنین کارشناسان حوزه دینی که با مفهوم حیات طیبـه آشـنایی داشتند و تعدادی از مدیران آموزشی قرار گرفت و میزان اهمیت راهکارهای تحقق حیات طیبـه در آموزش وپرورش و نقش هریک از عناصر مختلف نظـام تربیتـی و آموزشـی در فراهم کـردن زمینـه تحقق مراتب حیات طیبه از دیدگاه متخصصان استخراج شد که به شرح ذیل اشاره می شود: معلم و نظام تربیت معلم یکی از مهم ترین عناصر موجود در نظام تعلیم وتربیت که نقش مهم و محـوری در دسـتیابی بـه اهداف تربیتی و فراهم کردن زمینه کسب آمادگی در دانش آموزان برای تحقق حیات طیبه را دارد، «معلم » است .