چکیده:
امروزه اهمیت پژوهش آنقدر اساسی و حیاتی است که آن را موتور محرک ملّت ها می دانند. این مهم
عناصری دارد که بی تردید اخلاق از مهمترین آنها است. با عنایت به اینکه اخلاق، بهویژه در پژوهش های
علوم تربیتی، بسیار مهم است، محقق بر آن است تا اصول و ضوابطی را ارائه دهد که پژوهشگران به درستی آن باور دارند و باید در قالب قانون و دستورالعمل در امور تحقیقی به کار ببرند. بنابراین با تکیه بر روش
کیفی و با استفاده از روش مرور، اسناد و مدارک مربوط به موضوع موردمطالعه، بررسی می شود.
خلاصه ماشینی:
زيرا انسان نميتواند کار ارادياش مثل حرف زدن يا قدم زدن انگيزه نداشته باشد، ولي يک وقت انگيزه انسان از کاري که انجام ميدهد ايصال نفع به خود يا دفع ضرر از خود است که اين چنين کاري را کار اخلاقي نميناميم چون هر موجود زنده اي به حکم طبيعت اوليه خودش غريزتا دنبال جلب منافع براي خود و دفع مضرات از خود است .
اين بيان ، بيان تمامي نيست ، زيرا ممکن است همان غيرخواهي و دگرخواهي هم در مواردي غريزي و طبيعي و به حکم و فرمان طبيعت باشد و اين نمي تواند عنوان اخلاقي به خود بگيرد، مثل محبت مادر- اعم از انسان و غيرانسان - نسبت به فرزند خودش .
و آن چيزي هم که کانت ميگويد که فعل انسان بايد غيرمشروط باشد تا اخلاقي باشد، اگر مقصودش از غيرمشروط بودن اين است که نفعي به خودش نرسد، ميشود قبول داشت .
ــ افشاري و همکاران در سال (١٣٩٥) در تحقيقي تحت عنوان تحليلي بر اصول اخلاقي در فرايند پژوهش هاي تربيتي با عنايت به اينکه اخلاق ، به ويژه در پژوهش هاي علوم تربيتي، بسيار مهم است محقق بر آن است تا اصول و ضوابطي را ارائه دهد که پژوهشگران به درستي آن باور دارند و بايد در قالب قانون و دستورالعمل در امور تحقيقي به کار ببرندبه نظر ميرسد توجه به منشور و موازين اخلاق پژوهش که در حوزه معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري نگاشته شده است ميتواند مبنايي براي گسترش فهم نسبت به اين حوزه و توافقي براي انجام دستورالعمل هاي اجرايي باشد.