چکیده:
امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی و باحضور در این بزرگراه، امکان بهرهگیری از انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن و برقراری ارتباط گفتاری نوشتاری و دیداری با هزینهای نسبتاً کم فراهم آمده است. ظهور این پدیده اگرچه خود معلول تحولاتی چند بوده اما پس از ظهور، خود منشاء تحولات عدیدهای به ویژه در عرصه علوم ارتباطات به مفهوم اخص کلمه شده است. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. حقوق مالکیت معنوی را، در معنای وسیع کلمه، حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای فکری در زمینههای علمی، صنعتی، ادبی و هنری میداند. با توجه به پیشرفت تکنولوژیهای نوین ارتباطی بحث حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی همواره مورد سؤال بوده است که آیا در فضای گسترده مجازی امکان این امر وجود دارد که حقوق کاربران شبکههای اجتماعی حفظ شود که تا کنون پزوهشی در این خصوص که به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه-های اجتماعی بپردازد صورت نگرفته است. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه-های اجتماعی(فیس بوک، توییتر، جی پلاس، لینکدین و آپارات) پرداخته شده است که با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ای 225 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
Nowadays, using social networks and the public on this highway, it is possible to use a great deal of information in the shortest possible time and to provide written and visual speaking with a relatively low cost. The emergence of this phenomenon, although self-evident, has caused several changes, but after its emergence, the very origins of many developments, in particular in the field of communications science, have been spelled out to be specific. In this research, the intellectual property rights of social network users have been investigated. Intellectual property rights, in the broadest sense of the word, are the rights derived from creations and intellectual creations in scientific, industrial, literary and artistic fields. Given the advancement of modern communication technologies, the issue of intellectual property rights of social network users has always been questioned whether in a wider virtual space it is possible to maintain the rights of social networking users who are still promising in this regard Which does not examine the intellectual property rights of social network users. In this research, the intellectual property rights of social network users (Facebook, Twitter, GPL, LinkedIn and Aparat) were investigated. Using survey and questionnaire tool, 225 social network users using Simple random sampling method was chosen
خلاصه ماشینی:
برنامهریزیهای بسیاری نیز برای افزایش حمایت از مالکیت معنوی در این سازمان بینالمللی به عمل آمده است که از آن جمله میتوان به آماده کردن مفاد عهدنامههای جدید، اقدام برای هماهنگی قوانین ملی با قواعد جهانی، کمکهای فنی و حقوقی به کشورهای در حال رشد، تلاش در گردآوری و اشاعۀ اطلاعات و ارایۀ خدمات ثبت بینالمللی این حقوق اشاره کرد.
بر این اساس نتایج آزمون کای اسکوئر برای مقایسه افرادی که از روشهای گوناگون برای معرفی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند نشان داد که با بیش از 99% اطمینان تفاوت معناداری بین افرادی که معتقدند که اشتراک بدون محدودیت فایلها در شبکههای اجتماعی حقوق مالکیت معنوی آنها را با مشکل مواجه میکند با افرادی که معتقد به رعایت مالکیت معنوی هستند وجو دارد.
در حوزه مربوط به آثار هنری و فرهنگی و نرمافزارها مالکیت معنوی به هیچ عنوان مطلوب نیست، به طوری که نسبت افرادی که اعلام کرده بودند که از این آثار به صورتی که توسط افراد متفرقه در شبکه قرار گرفتهاند به صورت معناداری بیشتر از نسبت افرادی بود که اعلام کرده بودند که این آثار را به صورتی دریافت کردهاند که توسط افراد صاحب اثر در شبکه قرار گرفتهاند؛ بنابراین فرضیه اول مبنی بر حمایت از حقوق آثار نویسندگان و پدیدآورندگان در دنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومتها در آمده است مورد تائید قرار نمیگیرد.
بر این اساس نتایج آزمون خی دو برای مقایسه افرادی که از روشهای گوناگون برای معرفی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اشتراکگذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه میسازد تائید میشود.