چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی های رایانه ای با پرخاشگری در میان کودکان شهر اردبیل انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ دستیابی به هدف، کاربردی و از نوع همبستگی - پیمایشی می باشد و ابزار پژوهش پرسشنامه است. جامعه آماری عبارت است از کلیه کودکان 8 تا 12 ساله شهر اردبیل (در سال 1394) که تعداد آنها طبق مستندات ثبت احوال 64209 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 398 نفر محاسبه شد. داده های تحقیق پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل(زمان استفاده از بازی های رایانه ای، نوع بازی های رایانه ای، میزان استفاده از بازی های رایانهای، میزان خشونت در بازی های رایانه ای و شخصیت های موجود در بازی های رایانه ای) با متغیر وابسته (پرخاشگری در کودکان) رابطه مستقیم و قوی و بین میزان نظارت والدین بر بازی های رایانه ای کودکان با پرخاشگری در کودکان رابطه معکوس و قوی وجود دارد.نتایج این تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل(زمان استفاده از بازی های رایانه ای، نوع بازی های رایانه ای، میزان استفاده از بازی های رایانهای.
This study aimed to investigate the relationship between use of computer games and aggression in children in Ardabil. The research method of achieving the goal, is functional and correlation - survey and research tool is the questionnaire.The statistical population include allthe8- to12-year- old children of Ardabil (in 1394)that according to registration documents their numberwere 64 209 people. The sampling method in the study was simple random sampling and multistage cluster sampling. The sample size was calculated 398 people using the formula Cochrane. Data collection method was using questionnaire and the data collected then analyzed using SPSS software.Analysis was conducted at two levels: the first level of description where the indexes like frequency indexand ...were used and Level of inferential statistics in which statistical tests, Pearson and regression were used. the results showed that between Independent variables(The time of computer games, Type computer games , The rate of computer games, The violence in computer games, Characters in computer games) and aggression in children strong and direct relationship between parental monitoring of kids computer games and aggression in children and there is a strong inverse relationship. relationship between parental monitoring of kids computer games and aggression in children and there is a strong inverse relationship
خلاصه ماشینی:
قطریفی و همکارانش در مقاله خود با عنوان «بررسی تأثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران » به این نتیجه رسیده اند که با وجود همه ارتباط هایی که بین انجام بازی ها و اختلالات روانشناختی و سایر موراد (از جمله افت عملکرد تحصیلی) وجود دارد اما به طور کلی به نظر میرسد آنچه به عنوان اثرهای منفی بازیهای رایانه ای مطرح است به نوع این بازی ها و ماهیت آنها باز میگردد (قطریفی، ۱۳۸۵: ۱۷).
از اینرو سؤالی که این تحقیق به دنبال پاسخگویی به آن است عبارتست از: آیا بین استفاده از بازیهای رایانهای با پرخاشگری در میان کوکان شهر اردبیل رابطهای وجود دارد؟ پیشینه تحقیق شجاعی و همکاران (1395) تحقیقی با عنوان تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی های خشن رایانهای انجام داده اند.
یعنی نتایج این تحقیق نشان داد که بین استفاده از بازی های رایانه ای و پرخاشگری در کودکان شهر اردبیل رابطه وجود دارد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین نوع بازیهای رایانهای با پرخاشگری در کودکان شهر اردبیل رابطه مستقیم، مثبت و متوسط وجود دارد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین زمان استفاده از بازی های رایانهای با پرخاشگری در کودکان رابطه مستقیم، قوی و مثبتی وجود دارد.