چکیده:
جهت دادن به چرخة فناوری و نوآوری دفاعی حتماباید از طریق سیاستگذاری، تحول و نوسازی نظام فناوری و نوآوری دفاعی باشد و اینکار نیازمند طراحی الگوی سیاستگذاری است بنابراین این تحقیق با هدف تبیین ابعادموثر در طراحی الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزه فناوری و نوآوری دفاعی ج. ا. ا.» دنبال شد و در همین راستا سوال اصلی تحقیق یعنی «ابعاد الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزه فناوری و نوآوری دفاعی ج. ا. ا. کدامند؟» مطرح شده و این پژوهش از لحاظ نوع، کاربردی- توسعهای است؛ روش انجام این تحقیق موردی زمینهای است و جمعآوریاطلاعات از روش تحقیقات میدانی با استفاده ابزار پرسشنامه که سوالات آن بااستفاده از طیف لیکرت تهیه شده میباشد. براساس یافتههای تحقیق، ابعاد موثر درطراحی الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزه فناوری و نوآوری دفاعی ج. ا. ا. عبارتند از: جهتگیری کلی سیاستگذاری نوآوری وفناوری دفاعی، فرایند سیاستگذاری فناوری و نوآوریدفاعی، ظرفیت و زیرساختهای فناوری و نوآوری دفاعی، نیازمندیهای فناورانه قدرتدفاعی مطلوب، اصول اقتصادی فناوری و نوآوری دفاعی، فرهنگ فناوری و نوآوری دفاعی وارزیابی سیاستهای فناوری و نوآوری دفاعی.
Direction to technology and defense innovation must be through the policy, development and modernization of the technology and defense innovation system. And this requires the design of a policy Pattern; we must identify the dimensions of the technology policy and defense innovation model. Therefore, the main purpose of this research is "to explain the effective dimensions of designing the strategic Pattern of policy making in the field of defense technology and innovation." In this regard, the main question of the study is "What are the dimensions of the strategic Pattern of policy making in the field of defense technology and innovation" "This research in terms of type is applicable-developmental one and its the method of doing is a case study. The statistical population is composed of military experts who have an article, compilation or research project in relation to the subject of research and have at least 20 years of work experience in the subject area of research and at least have a master's degree and collecting And the completion of the research literature and the presentation of a conceptual model of research, a library study method, using all scientific and specialized books, scientific articles, and ... by vector scanning. Data gathering was done by field research using a researcher-made questionnaire and its questions were prepared by using the Likert spectrum. Based on the research findings , the effective dimensions of designing a roadmap for policy making in the field of defense technology and innovation are: the overall orientation of defense policy innovation and technology, the technology and defense innovation policy process, the capacity and infrastructure of defense technology and technology, the requirements of the technology of the desired defense power, the economic principles of technology and defense innovation, the culture of technology and defense innovation, Assessment of technology and defense innovation policies.
خلاصه ماشینی:
اما با مطالعاتی که صـورت گرفته است ، می توان گفت که در مبحث سـیاستگذاری فناوری و نوآوری، منابع تدوین شده و ترجمه ای متعددی وجود دارد که بخش هایی از نیازها و کمبودهای مطالعاتی تحقیق حاضــر، در رابطه با موضــوع تحقیق را تأمین مینماید، مانند رسـاله ی با عنوان «طراحی الگوی کلان توسـعه صنعتی کشور با تأکید بر نقش سـیاست های علوم و فناوری»(قاضی نوری، ١٣٨٠: ٢٧٩) اشاره کرد.
(امینی و همکاران ، ١٣٩١: ٥٠) جدول ٣: زیر معیارهای علم و فناوری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مصــاحبه با خبرگان و صــاحب نظران حوزه فناوری و نوآوری دفاعی، ابعاد زیر را برای الگوی سیاستگذاری فناوری و نوآوری دفاعی برشمردند: زیرساخت های فناوری و نوآوری دفاعی و کشور اهداف و آرمان های قدرت دفاعی جهت گیری های کلی توسعه فناوری دفاعی نتیجه ارزیابی سیاست های موجود فناوری و نوآوری دفاعی دانش و الگوهای ذهنی سیاستگذاران دفاعی فرآیند سیاستگذاری فناوری و نوآوری دفاعی نیازمندی ها فناوری قدرت دفاعی مطلوب اصول لازم الرعایه اقتصاد دفاعی نظام نوآوری دفاعی منابع ، الزامات و ابزارهای پیاده سازی سیاست ها فرهنگ موجود در زمینه فناوری و نوآوری دفاعی ملاحظات امنیتی و حفاظت اطلاعات (مهدینژاد نوری، ١٣٩٥) - ضرورت سیاستگذاری فناوری و نوآوری اصـولا چرا دولت ها باید به سـیاسـتگذاری در این حوزه ها بپردازند و چرا امکان واگذاری رشد به این حوزه ها به نیروهای اجتماعی و اقتصـادی فعال در جامعه وجود ندارد؟ در پاسـخ به این سوال دو نگاه بررسـی می شـود.