چکیده:
در ﻋﺮﺻﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ و رواﺑﻂ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ، اﻗﺘﺼﺎد ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ رﻗﺎﺑﺖ، ﻫﻤﮑﺎری و ﺗﻨﺎزع ﺑﯿﻦ ﻣﻠﺖﻫﺎ و دوﻟﺖﻫﺎ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ. اﻗﺘﺼﺎد ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ اﻣﻨﯿﺖ و ﻗﺪرت ﻣﻠﯽ دارای ﺟﺎﯾﮕـﺎه و ﻧﻘﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦﮐﻨﻨﺪه اﺳﺖ. اﮔﺮﭼﻪ ﻣﺤﻮر اﺻﻠﯽ اﻗﺘﺪار ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﻧﻈﺎم اﻟﻬﯽ ـ ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ؛ ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ اﻣﺮ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪﻣﻮازات ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ از ﮐﺎرآﻣﺪی در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ازﺟﻤﻠﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻧﺎمﮔﺬاری ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی( ﻣﺪﻇﻠﻪاﻟﻌﺎﻟﯽ )ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﮐﺸﻮر اﺳﺖ. ﺣﺴﺎﺳﯿﺘﯽ ﮐﻪ رﻧﮓ ﻫﺸﺪار ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ ﺳﺆال اﺻﻠﯽ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﮐﻪ اﻟﮕﻮی راﻫﺒﺮدی اﻗﺘﺪار اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﻗﺘﺼـﺎد
ﻣﻘـﺎوﻣ ﺘﯽ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی راﻫﺒـﺮد ی اﻗﺘـﺪار اﻗﺘﺼـﺎد ی ﺟﻤﻬـﻮر ی اﺳـﻼﻣ ﯽ اﯾـ ﺮان در
ﭼـﺎرﭼﻮب ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺆال و دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺳـﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ و ﻣﻨﻮﯾﺎت ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی( ﻣﺪﻇﻠﻪاﻟﻌﺎﻟﯽ )در ﺣﻮزه اﻗﺘﺼﺎدی و اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾـ ﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روش داده ﺑﻨﯿﺎد( ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ )، ﺑﺎ ﺷﺶ ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺎ رﺳﯿﺪن ﺑـﻪ اﺷـﺒﺎع ﻧﻈﺮی ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪﺑﺎز ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻌﺪ از ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨـﺎﺑ ﯽ اﻟﮕـﻮ ی راﻫﺒـﺮد ی اﻗﺘـﺪار اﻗﺘﺼﺎدی در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ. ﻋﻮاﻣﻞ
اﻗﺘﺪار اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮاﻣـﻞ راﻫﺒﺮدی، ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻠﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪای، ﻋﺎﻣﻞ واﺳﻄﻪای و ﻋﺎﻣﻞ ﭘﯿﺎﻣﺪی اﺳﺘﺨﺮاج ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺘﯽ اﺑﺘﺪا در ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ اﻗﺪام ﺑﻪ اﺻﻼح اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻤﻮد. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻣﺤﻮر ﻗﺮار دادن اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻮاﻣﻞ واﺳﻄﻪای و زﻣﯿﻨﻪای، ﻋﻮاﻣﻞ راﻫﺒﺮدی را ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺟﺮا درآورد. در اﯾـ ﻦ ﺻﻮرت اﻗﺘﺼﺎد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ وارد ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی رﺳﯿﺪه، درﻧﻬﺎﯾﺖ اﻗﺘﺪار اﻗﺘﺼﺎدی را ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
براي پاسخ به اين سؤال و دستيابي به اين هدف با استفاده از اسـناد بالادستي و منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي ) در حوزه اقتصادي و اقتصاد مقاومتي و بر اساس يـک تحقيق ميداني مبتني بر روش داده بنياد (نظريه مبنايي)، با شش نفر از خبرگان اقتصادي تا رسيدن بـه اشـباع نظري مصاحبه نيمه باز صورت گرفت و بعد از کدگذاري باز، محوري و انتخـابي الگـوي راهبـردي اقتـدار اقتصادي در چارچوب سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي توليد گرديد.
کمک به شکل گيري الگويي در جهت تدوين راهبردهاي اقتدار اقتصادي ضرورت : ١- افزايش احتمال نرسيدن به درک يکسان و کم توجهي به سـند اقتصـاد مقـاومتي در برابـر تهديدهاي اقتصادي ٢- احتمال عدم توجه به تـأثير مؤلفـه هـاي اقتـدار اقتصـادي در اقتـدار ملـي و غـافلگيري راهبردي پيشينه تحقيق : مقاله اي با عنوان بررسـي نقـش مؤلفـه هـاي اقتصـادي در تحکـيم و توسـعه اقتـدار اقتصادي جمهوري اسلامي ايران با هدف ارائه مدل مطلوب تحکيم و توسعه اقتدار ملي جمهـوري اسلامي ايران از طريق تبيين عوامل و مؤلفه هاي اقتصادي با استفاده از نظريات وابسـتگي متقابـل و از روش ساختار- کارگزار براي تبيين اقتدار اقتصادي ايران انجام شده و بر اين اساس نتيجه گرفتـه است که اقتدار اقتصادي تابعي از ارتقاء نيازهاي عمومي جامعه به همراه ايفـاي نقـش محـوري در اقتصاد و فناوري منطقه اي است (اميري مقدم : ١٣٨٩).