چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی خلاقیت بر اساس، سخترویی خودکارآمدی، کمال گرایی سازگار، کمال گرایی ناسازگار، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک، با میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پسر شهر ارومیه میباشد. روش: روش پژوهش تحلیل مسیر، شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و حجم نمونه 300 نفر از دانشآموزان دبیرستان های شهرستان ارومیه در پایه دوم و سوم رشتههای انسانی، تجربی و ریاضی انتخاب شد. در این مطالعه پرسشنامه خلاقیت عابدی، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه کمالگرایی هیل، پرسشنامه سخت رویی کوباسا، پرسشنامه تحصیلات والدین، پرسشنامه سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک مورد استفاده قرارگرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، سخت رویی، خودکارآمدی و کمالگرایی سازگار و ناسازگار هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی انگیزه پیشرفت رابطه معنیداری با خلاقیت دارند. تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک فقط رابطه مستقیم با خلاقیت دارند ولی با انگیزش پیشرفت رابطه ندارد. نتیجه گیری: انگیزش پیشرفت به عنوان یک متغیر میانجی ارتباط بین متغیرهای سخترویی، خودکارآمدی و کمال گرایی با خلاقیت را تحت تاثیر قرار میدهد.
Abstract<br /> Objective: The purpose of the present study is to predict creativity according to resilience, efficacy, adjusted perfectionism, maladjusted perfectionism, parents’ education, family members and close relatives’ creative activities, via motivation to progress among male students at Urmia, Iran. <br /> Method: The Statistical method of this research is path analysis, the sampling method is multi-step random sampling, and the sample size is 300 high school students in the second and third grades in mathematics, empirical science, and human science. For measuring the variables, the Abidi’s questionnaire of creativity, Hermens’s questionnaire of motivation to progress, Hil’s questionnaire of perfectionism, Shere’s questionnaire of self-efficacy, Kobasa’s questionnaire of resilience, questionnaire of parental education and creative activities of family members and close relatives were used. <br /> Findings: The result of the study showed that resilience, self-efficacy and, adjusted and maladjusted perfectionism have a significant direct relationship with creativity, and an indirect relationship with creativity via motivation to progress as a mediator variable. It also showed that parents’ education and creative activities of family members and close relatives have a significant direct relationship with creativity , but there is no significant relationship between the above variables and motivation to progress. <br /> Conclusion: motivation to progress as a mediator variable affects the relationship among resilience, self-efficacy motivation to progress and perfectionism with creativity.<br /> Key words: Creativity, motivation to progress, perfectionism, self-efficacy, resilience, parental education, the creative activities of family members and close relatives
خلاصه ماشینی:
Bramwell در زمینه خلاقیت نقش دارند؟ بنابراین ، مسأله اصلی پژوهش حاضر این است که آیا میتوان با ارائه یک مدل ، خلاقیت را از روی متغیرهای کمال گرایی، خودکارآمدی، سخت رویی، تحصیلات والدین و سوابق کارهای خلاقه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک پیش بینی کرد؟ و آیا انگیزش پیشرفت میتواند به عنوان میانجی رابطه این متغیرها را با خلاقیت تحت تأثیر قرار دهد؟ به همین منظور روابط بین متغییرهای اصلی تحقیق با توجه به ماهیت متغیرها و سوابق نظری و تجربی از طریق رسم مدل مسیر مورد آزمون قرار گرفت .
یافته حاضر با نتایج پژوهش های صفری (١٣٩٠)، دشتی (١٣٩٣)، قاسمی (١٣٩٣)، حیدری و سید آسیابان (١٣٩٢)، وینگر (٢٠٠٨) به نقل ازکیانی(١٣٩١)، مدی و همکاران (٢٠١٢)، حسن وند و همکاران (٢٠١٣)، فرولوا و نئو سلوا 1 (٢٠١٥) که نشان دادند بین سخت رویی و خلاقیت رابطه وجود دارد، همخوانی دارد.
کاظمی، نادری، هاشمی و میکائیلی منیع (١٣٩٦)، باقرزاده (١٣٩٤)، اکبری (١٣٩٢)، قاسمی(١٣٩٣)، مهرپور(١٣٩١)، ببگتو، کافمن و باکستر، 1 (٢٠١١)، رگو و همکاران ٢(٢٠١٢)، یو٣ (٢٠١٣) و خدویورا و همکاران ٤ (٢٠١٥) با انجام پژوهش هایی نشان دادند که بین خلاقیت و خود کارآمدی رابطه وجود دارد.
Kaufman & Sternberg از یافته های دیگر پژوهش این بود که بین کمال گرایی سازگار با خلاقیت هم به طور مستقیم و هم با میانجی انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
یافته های پژوهش نشان داد که اثر مستقیم منفی و معناداری بین کمال گرایی ناسازگار با خلاقیت وجود دارد اما نقش میانجی انگیزش پیشرفت در ارتباط این دو متغیر مشاهده نشد.