چکیده:
در طول چند دهه گذشته تجارت درون صنعت بهعنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در سطح بینالملل از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. ایران نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود و بهبود روابط تجاری با عمدهترین شرکای تجاری در صنایع غیرنفتی نیازمند الگویی مناسب است. ازاینرو، در این پژوهش، با توجه ویژه به صنعت خودروهای سواری و نقش مؤثرمتغیرهای کلیدی نوآوری و اندازه دولت در سطح کلان اقتصادی و بینالمللی، به بررسی رابطه خطی و غیرخطی این متغیرها بر تجارت درون صنعت پرداخته شده است. نتایج بهدست آمده رابطه U معکوس بین نوآوری و تجارت در صنعت خودروهای سواری تأیید شده است. همچنین اندازه دولت اثر مثبت و معناداری بر تجارت این صنعت داشته است. شاخصهای لیندر و مسافت جغرافیایی بهعنوان متغیرهای کنترل نتوانستند اثر معناداری بر سطح تجارت خودروهای سواری داشته باشند و متغیرهای دامی عضویت در WTO و ECO به گسترش تجارت در این صنعت کمک کردهاند.
Over the past few decades, intra-industry trade has become one of the most important issues of international concern. Iran needs a model to further its economic goals and improve its business relations with its major trading partners in non-oil industries. Therefore, in this study, with a particular attention to the industry of riding cars and the role of the key components of innovation and the size of the government at the macro and economic level, the linear and nonlinear relationship between these variables is examined. According to the results, nonlinear relationship (inverse-U) between the innovation variable and commercial vehicle trade has been confirmed. Also, government size has had a positive and significant impact on the trade of this industry. Linder markers and geographical distances as control variables have not had a significant effect on the level of business of riding cars, and membership variables in the WTO and ECO have contributed to the expansion of trade in this industry.