چکیده:
انسان درحال گذار از وضعیت مدرن، به عنوان موجودی رشدیافته در هرمنوتیک جدید، شاهد و تجربه گر دگرگونی هایی به ویژه در ساحت ایدئولوژی و بینش تاریخی است. تحولاتی که به گونه ای پیوسته، زیست متن او را قائم بر معانی، گزارهها و فهمی می کنند که این بار نه به شکلی خردگرایانه و مطلق اندیش، بل به نحوی کاملا نسبی و در عدم ساحتی ساختارگرایانه تعریف و ارائه می شوند. فهمی که کماکان بسیاری از ریشه های وجودی خود را در اندیشه مدرنیسم می یابد، در بسیاری از موارد در بستر متون و آثار هنری، در مغایرت با بسیاری از اصول و مفاهیم مدرنیته، هستی خویش را گسترش می دهد. مولف و هنرمند به عنوان مخاطب نخستین متن، و نیز مخاطبین متاخر آن، در ارایه اثر و نقد فضای این جهانی شده و مناسبات آن، هرکدام به فهمی مشغول اند که حاصل پیش داشتها و پیش فهم های به دست آمده در این فضای پرنزاع و پرکشمکش است. در این نوشتار، با تکیه بر تاملات هستی شناختی مارتین هایدگر و هانس گئورگ گادامر در زیبایی شناسی فهم آثار هنری، نگاهی می کنیم به تعدادی از عکس های خلق شده توسط دیوید هاکنی در فضای هنرکوبیستی، که نه تنها بی نشان نیستند از چنین گذار تاریخی، بل به نحوی موجز ارجاعی تصویری هستند به بخش اعظمی از کیفیت هنر پست مدرن، و مناسبات و شبه مناسبات آن.
In the postmodern period, we perceive the arrival of creativity and innovation in the fields of art that the technology has caused these developments. During the postmodern pluralism and with the endless extent of facilities, many methods can be seen in the fields of art that have caused the use of industrial products and factorial supplies instead of 72 traditional materials and artifacts. The role and importance of light in the different fields and branches of art is clear to everyone. Sculptors are aware of the role of light in creating balance and harmony and they always considered that. How to use the light in the structure of work can be effective in calling the audience. In the middle of 20th century, we see a new perspective in the works of some artists whom had applied the electric light device as the material and content and even as the aesthetic approach of their works.
This study is conducted based on the descriptive- analytical approach and data collection is done by library method. This article is to study the status of light as an effective and dependent phenomenon in some of sculptor's works of postmodern period in respect of art element in this era. At the end of this article it can be understood that postmodern artist is able to overcome the technological world and its tools in the field of sculpture and he has changed the light element which has an immaterial foundation to a dependent and controllable element and has displayed it tangibly in the framework of a statue.