چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی MBSRبر
روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری
پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر خانوادههای طلاق شهرستان رباطکریم در سال تحصیلی
۸ ۱۳۹۷ بودند. حجم نمونه ۴۰ نفر از دختران مبتلا به اضطراب خانوادههای طلاق بودند که
با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب. و به صورت تصادفی در گروههای گواه و آزمایشی
گمارده شدند (گروه آزمایش ۲۰ نفر و گروه گواه ۲۰ نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب یک و
سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل
کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیم-
گیری در دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب خانوادههای طلاق موّئثر است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود تصمیم - گیری در دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب خانواده های طلاق مؤثر است .
Bernstein, Layne, Egar & Nelson 9 .
1. Ruscio, Chiu, Roybyrne, Stang, Stein, Wittchen & Kessler 2.
فرضیه این پژوهش شامل «آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود سبک های تصمیم گیری (سبک تصمیم گیری عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابسته ) دختران مبتلا به اضطراب خانواده های طلاق اثربخش است » است .
جدول ٧: نتایج تحلیل کواریانس برای متغیرهای پژوهش در گروه کنترل و آزمایش با حذف اثر پیش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق جدول ٧ آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود سبک های تصمیم گیری (سبک تصمیم گیری عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابسته ) دختران مبتلا به اضطراب خانواده های طلاق اثربخش است و در زیر مقیاس های سبک تصمیم گیری عقلانی و شهودی و آنی این فرضیه تأیید میشود (٠/٠٥ < p ).
نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا)، نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود سبک های تصمیم گیری شناختی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر مثبت و معنی - داری دارد.
این نتیجه با یافته های قبلی همخوان است که نشان دادند آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن - آگاهی بر بهبود تصمیم گیری شناختی تأثیر دارد.