چکیده:
هدف: هدف اصلی از این پژوهش، تعریف و تبیین ویژگیها و الزامات دوره گذار از نسل دوم به نسل سوم برای یکی از دانشگاههای طراز اول حوزه فنی-مهندسی کشور و تعیین شاخصهای کلیدی برای پایش عملکرد آن در طول این دوره بود. ارائه الگویی که بتواند برای دانشگاههای مشابه، در تعریف و طی کردن دوره گذار، مورد استفاده قرار گیرد هدف بعدی این پژوهش به شمار میرود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعات موردی بوده که به شیوه میدانی و براساس الگوی پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاهها به اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه، بالغ بر 400 نفر بوده است. جامعه نمونه در مرحله پیمایشی پژوهش، شامل 67 نفر از اعضای هیات علمی منتخب بوده که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودهاند. اعضای منتخب در 6 کمیته تخصصی سازماندهی شده و به صورت کاملا میدانی در فرایند پژوهش، مشارکت داده شدند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که تحول دانشگاه نسل دوم به نسل سوم مستلزم طی کردن یک دوره حدودا 10 ساله میباشد که به دوره گذار معروف است. تهیه و تامین زیر ساختهای لازم اعم از زیرساختهای نرم از قبیل طراحی فرایندها، تدوین دستورالعملها و آییننامهها و زیرساختهای سخت از قبیل تامین فضاهای فیزیکی لازم به همراه فرهنگسازی در بین اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان مهمترین وظایف مدیریت در دوره گذار بهشمار میرود. گرچه مشخصههای کارآفرینی و تجاریسازی دستاوردهای علمی، برجستهترین ابعاد یک دانشگاه نسل سوم به حساب میآیند اما توانمند شدن دانشگاه در تبدیل دانش به فناوری و جایابی مناسب دانشگاه در زنجیرهها و شبکههای ارتباطات و همکاریهای علمی بینالمللی، ابعاد نسبتا پررنگتر از هویت دانشگاه در دوره گذار را شکل میدهند و لذا ضروری است که سهم قابل توجهی از فهرست شاخصهای پایش عملکرد در دوره گذار به حوزههای یاد شده اختصاص یابد.