چکیده:
نظریه و نظریه پردازی اهمیت و نقش انکارناپذیری در حیات و ممات آموزش عالی بر عهده دارد؛ اما در این میان، اکثر دانشجویان احساس می کنند که در کلاس درس نظریه ها، وارد یک دنیای کاملا علمی، شاعرانه و دور از عمل شده اند. برخی استادان هم با این تصور که دروس مربوط به نظریه ها، جزء دروس غیرفنی، غیرعملی و کاملا حفظی هستند، دانشجویان بیشتری را در مکان محدود و زمان اندک آموزش می دهند. بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل وجود چنین وضعیتی، فقدان چارچوب و سامانه مفهومی مناسب و روشمند برای تدریس نظریه-هاست. از اینرو، هدف این مطالعه بررسی رویکردهای مختلف نسبت به تدریس نظریه ها است. بدین منظور، چهار رویکرد مواجهه تاریخی، مواجهه درون پارادایمی، تدریس یک مضمون یا مساله از منظر نظریه های مختلف؛ و رویکرد تبیین، تحلیل و نقد یک موقعیت یا پدیده از منظر نظریه های مختلف در تدریس نظریه مطرح شده است و به توضیح هدف یادگیری، سازماندهی محتوای تدریس، ارائه مثال و تحلیل نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردهای چهارگانه پرداخته شده است. انتظار می رود شناسایی و بکارگیری شیوه مناسب در تدریس نظریه ها موجبات فهم عمیق و انتقادی نظریه های موجود از یک سو و زمینه سازی برای تولید نظریه های جدید از سویی دیگر و بطور کلی شکل گیری گفتمان های نظریه ای در آموزش عالی را فراهم سازد.
خلاصه ماشینی:
تدریس اثربخش یکی از مهم ترین عواملی است که درنهایت منجر به یادگیری بهتر فراگیران میشود ( ,١٩٩٥ ,Sammons, Hillman, Mortimore ,٢٠٠٣ ,Marzano ,٢٠٠٩ ,Hattie ١٩٦٩ ,Tyler).
نظریه پردازی مقدمه تولید علم محسوب میشود و زمینه های تولید علم به عنوان یکی از کارکردهای اصلی آموزش عالی در نظر گرفته شده است (٢٠١٠ ,Vasei)؛ بنابراین نحوه مواجه با نظریه های موجود و درک عمیق آن ها لازمه تحقق گفتمان های نظریه ای فرآیندی در تدریس است .
موانع متعددی به عنوان دلایل غفلت در گفتمان نظریه ای فرآیند محور مطرح شده است که عبارت اند از: کهنه اندیشی و جزمینگری به جای تلاش برای نوآوری و آفرینش دانش بومی از سوی متخصصان ، مقاومت آن ها در برابر تلاش های دیگران برای تولید دانش ، ناتوانی در اصلاح و انطباق دلالت نظریه با واقعیت ها و ناتوانی در تلفیق نظریه با عمل (٢٠٠٤ ,Mohsenpour ,٢٠١٠ ,Mohseni &Fahim Kalam ) و کاهش روزافزون ارزش نظریه (٢ .
با نگاهی جامع و عمیق میتوان یکی از عوامل اساسی مطرح در عدم شکل گیری گفتمان های نظریه - ای نتیجه محور و فرآیند محور را در فقدان طرح رویکردهای مختلف برای تدریس نظریه ها بررسی نمود.
Dissertation Higher Education and Research Institute of Management and Planning, Tehran.
Tehran: Institute for Research and Planning for Higher Education.
and Sabzi, D (2016) Theorizing and Islamization of Human Sciences Theories.
National Conference The Role of Theorizing Sites in the Scientific Development of the Country, Islamic Azad University of Gorgan Branch.
The Role of Theorizing Sites in the Scientific Development of the Country, Islamic Azad University of Gorgan Branch.
The Role of Theorizing Sites in the Scientific Development of the Country, Islamic Azad University of Gorgan Branch.