چکیده:
در این تحقیق تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیادهسازی مدیربت دانش را بررسی و چالشهای فرهنگی اجرای مدیریت دانش در
اداره کل تعاون, کار و رفاه اجتماعی استان ایلام, را دنبال کردیم. جامعه آماری این پژوهش به تعداد ۱۴۸ نفر و تعداد ۱۱۶نمونه.
معرف جامعه تعیین گردید. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه
اطلاعات فردی, مدیریت دانش «نوناکا و تاکوچی» و فرهنگ سازمانی «دنیسون» استفاده گردید. برای پاسخ به سوّالات از
طیف پنج امتیازی لیکرت (خیلی کم با امتیاز ۱ کم با امتیاز ۲. تا حدودی با امتیاز ۴ء زیاد با امتیاز ۴ و خیلی زیاد با امتیاز
۵) استفاده گردید. با توجه به استاندارد بودن هر دو پرسشنامه برای اطمینان از پایایی پرسشنامههاء به اجرای آزمایشی آنها
در نمونهای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی برابر با
۶ و برای پرسشنامه مدیریت دانش برابر با ۰/۸۵ برآورد گردید. که این میزان نشان دهنده پایایی بالا و انسجام درونی
سوّالات هر دو پرسشنامه میباشد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که ۷۲/۶ درصد تغییرات مدیریت دانش را مولفههای
فرهنک سازمانی تبیین میکنند. همچنین با توجه به محاسبات انجام شده با اطمینان 7۹۵ میتوان گفت که فرهنگ سازمانی
در پیادهسازی مدیریت دانش معنیداری دارد. لذا فرضیه اصلی تحقیق تایید گردید. یافتههای حاصل از آزمون ضریب
همبستگی پیرسون نشان داد که مشارکت سازمانی بر پیادهسازی مدیربت دانش تاثیر دارد. به طوری که بیشترین تاثیر برروی
موّلفه درونی سازی(۰/۷۶۶) و کمترین تاثیر بر روی موّلفه جامعه پذیری (۰/۶۳۶) میباشد. همچنین سازگاری سازمانی بر
پیادهسازی مدیریت دانش تاثیرمعناداری دارد. به طوری که بیشترین تاثیر بروی موّلفه درونی سازی(۰/۷۸۷) و کمترین تاثیر
روی موّلفه جامعه پذیری(۰/۶۶۴) میباشد. یافتههای نشان داد که انطباقپذیری سازمانی بر پیادهسازی مدیربت دانش تاثیر
دارد. به طوری که بیشترین تاثیر بر روی موّلفه ترکیب(۰/۷۷۶) و کمترین تاثیر بر روی موّلفه جامعه پذیری(۰/۵۹۸) میباشد.
و ماموریت و رسالت سازمانی بر پیادهسازی مدیریت دانش تاثیر دارد. به طوری که بیشترین تاثیر بر روی موّلفه درونی سازی
(۰/۷۸۷) و کمترین بر روی موّلفه جامعه پذیری(۰/۶۳۴) میباشد.