چکیده:
گندم یک کالای راهبردی محسوب می شود و مکانیزم توزیع آن همواره یکی از مسایل مهم پیشاروی کشورها است. هزینه های توزیع و انبار گندم و تفاوت مواد مغذی موجود در گندم های مختلف کشت شده، باعث شده تا مسئله پیچیدهای در مکانیزم عرضه گندم ظاهر شود. این مهم می تواند علاوه بر کنترل هزینه های توزیع، با استفاده از اختلاط گندم مناطق مختلف، سطح کیفیت گندم را متعادل کند. در این پژوهش، سعی می شود با استفاده از یک مدل بهینه سازی عدد صحیح مختلط، مسئله مورد نظر بیان شود. مسئله اشاره شده از لحاظ پیچیدگی، مسئله سخت محسوب می شود و به همین دلیل، از الگوریتم ابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی استفاده می شود. تحلیل پاسخ های مسئله که در اندازه کوچک با الگوریتم دقیق حل شده اند، بیانگر این است که همزمانی مسئله ترکیب و مسیریابی باعث می شوند که نقطه بهینه کلی بهبود یابد. همچنین، برای بررسی کیفیت پاسخ های الگوریتم ابتکاری ارائه شده، پاسخ های این الگوریتم با پاسخ های الگوریتم دقیق مقایسه شده است و نتیجه آن، کارایی مناسب الگوریتم پیشنهادی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مسئله ترکیبی مسیریابی- اختلاط، برنامهریزی عدد صحیح مختلط، الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی، عرضه گندم، مکانیزم توزیع و ترکیب گندم، تعدیل مواد مغذی گندم طبقهبندی JEL: C18, C02, C61 مقدمه مسیریابی وسیله حملونقل یک مسئله بهینهسازی قدیمی و شناختهشده برای بسیاری از پژوهشهای موردی در دنیای واقعی است (Laporte, 1992).
این پژوهش، یک مدل ریاضی مرتبط با مسائل مسیریابی و اختلاط را بر اساس سناریو ترکیب گندم از سیلوهای مختلف ارائه میدهد تا ارزش غذایی قابلقبول گندم را بهدست آورد.
کیفیت گندم (ارزش غذایی) در سیلوهای مختلف متفاوت است و در بیشتر اوقات هر سیلو برای تعدیل (بهبود) ارزش غذایی گندمی که دارد، باید از انواع دیگر، گندم دریافت نماید تا ارزش غذایی گندم ترکیبی به حد قابلقبولی از نظر استانداردهای تغذیه برسد (Hayta & Çakmakli, 2001).
پس از تعیین درصد مناسب هر یک از مواد مغذی تشکیلدهنده گندم، برای تبدیل گندم موجود در منطقه به گندم ایدهآل، لازم است گندم را بین سیلوهای مختلف جابهجا کنیم تا بتوانیم ترکیب مورد نظر را در هر یک از سیلوها بهدست آوریم.
این مهم باید به صورتی انجام شود که هزینههای حملونقل بین سیلوها به کمینه برسد و در عین حال، محدودیتهای ارزش غذای مورد نیاز هر مکان علاوه بر محدودیتهای دیگر مانند ظرفیت وسایل نقلیه، مقدار گندم ذخیرهشده در هر سیلو و الخ در نظر گرفته شوند.
مسئله ترکیب بهینه نیز به عنوان یکی از اولین مدلهای بهینهسازی ریاضی در بسیاری از پژوهشها مورد استفاده قرار گرفته است (Shih & Frey, 1995).
Complexity of Vehicle Routing and Scheduling Problems.