چکیده:
فقدان آگاهی از نیازهای آموزشی کارکنان بخصوص مربیان یکی از عوامل بازدارنده در برنامهریزیهای آموزشی بهحساب میآید.
علیرغم اهمیت نیازسنجی این موضوع کمتر موردتوجه قرارگرفته و اغلب دورهای آموزشی برنامهریزیشده جهت مربیان بهصورت
غیرعلمی طراحی و انجام میشود. مطالعه حاضرء به بررسی نیازهای آموزشی مربیان موسسات کارآموزی آزاد آموزش فنی و
حرفهای استان بوشهر از دیدگاه مدیران و مربیان پرداخته است. جامعهآماری این تحقیق شامل کلیه مربیان و مدیران آموزشگاههای
آزاد استان به تعداد ۵۰۰ نفر بوده که توسط فرمول کوکران» تعداد ۱۹۶ نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان جامعه نمونه
انتخاب گردید. روش این تحقیق» توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی استء دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که
روایی محتوایی آن توسط کارشناسان مورد تائید قرار گرفت» جمعآوری و جهت تجزیهوتحلیل توصیفی- استنباطی از نرمافزار
spss19 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مهمترین مهارتهای موردنیاز مربیان ازنظر مدیران به ترتیب اولویت
عبارتاند از ۱-مهارتهای ارتباطی ۲-مهارتهای انسانی ۳-مهارتهای شناختی ۴-مهارتهای پژوهشی ۵- مهارتهای فنی.
نتایج آزمونهای معناداری مانوا نیز نشان داد که حداقل بین دیدگاه مدیران و مربیان درباره یکی از مهارتهای موردنیاز مربیان
موسسات کارآموزی آزاد در سطح (0/01> p ) تفاوت معناداری وجود دارد. لذا ازنظر مربیان در مقایسه با مدیران، مربیان به
مهارتهای فنی» انسانی» شناختی و پژوهشی بیشتری نیاز دارند. ازآنجاکه مربیان بهعنوان موّثرترین افراد در سازمان فنی و حرفهای
جهت آموزش نیروی ماهر میباشند» بیشک آموزش مهارتهای یادشده منجر به توانمندی آنان و بهتبع آن تربیت کارآموزان ماهر
و ورزیده جهت جذب در بازار کار میباشند.
خلاصه ماشینی:
Analyzing the impact of knowledge management on CRM success: The mediating effects of organizational factors, International Journal of Information Management 31 (2011) 437–444.
Measuring knowledge management performance using a competitive perspective بررسی نیازهای آموزشی مربیان مؤسسات کارآموزی آزاد اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان بوشهر از دیدگاه مدیران و مربیان طاهره آئین، جمشید مطرقی تاریخ دریافت: 06/05/98 تاریخ پذیرش: 10/06/98 کد مقاله: 81215 چکـیده فقدان آگاهی از نیازهای آموزشی کارکنان بخصوص مربیان یکی از عوامل بازدارنده در برنامهریزیهای آموزشی بهحساب میآید.
ضمنا کانون موسسات کارآموزی آزاد نیز دوره هایی را با مجوز از سازمان جهت ارتقاء مربیان و مدیران برگزار می نماید که به هرحال سئوالی که مطرح میشود این است که مهارتهای مورد نیاز مربیان موسسات کارآموزی آزاد آموزش فنی وحرفه ای استان بوشهر کدامند؟ 2) سؤالات تحقیق سؤال 1: مهمترین مهارتهای مورد نیاز مربیان مؤسسات کارآموزی آزاد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهراز دیدگاه مربیان و مدیران کدامند ؟ سؤال 2: آیا بین دیدگاه مدیران و مربیان درباره مهارتهای مورد نیاز مربیان مؤسسات کارآموزی آزاد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر تفاوت معنی داری وجود دارد؟ سؤال3 : آیا بین دیدگاه پاسخگویان درباره مهارت های مورد نیاز مربیان مؤسسات کارآموزی آزاد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر بر حسب سطح تحصیلات آنان تفاوت معناداری دارد؟ 3)روش شناسی این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نوع توصیفی - پیمایشی محسوب میشود.
اختلاف معنی داری وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به داده های جدول 2 می توان گفت که از نظر مربیان در مقایسه با مدیران نیاز مربیان مؤسسات کارآموزی آزاد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر به مهارتهای فنی، انسانی، شناختی و پژوهشی بیشتر ارزیابی شده است.