چکیده:
این مقاله به دنبال شواهدی درباره دیدگاه حسابرسان، حسابداران، سرمایهگذاران، اعتباردهندگان (بانکها) از انجام خدمات
غیر حسابرسی و تاثیر آن بر کیفیت حسابرسی میباشد؛ که ایا کیفیت حسابرسی موسسات حسابرسی از طریق انجام
خدمات غیر حسابرسی سیب میبیند و یا خیر؟ و اگر آسیب میبیند چه نوع خدماتی باعث مخدوش شدن استقلال
حسابرسی میشود و تا چه اندازه بر کیفیت حسابرسی تاثیر میگذارد. هم جنین میزان حقالزحمههای غیر حسابرسی و اثر
آن بر کیفیت حسابرسی مورد برسی قرار گرفته است. سرانجام این تحقیق با در نظر گرفتن آئین رفتار حرفهای جامعه
حسابداران رسمی ایران به دنبال این موضوع است که به استاندارد گذاران در ممنوعیت پا محدودیت انجام برخی خدمات
غیر حسابرسی و میزان حقالزحمههای غیر حسابرسی راهنمایی لازم را انجام دهد.
خلاصه ماشینی:
از آنجـا کـه ارزش اظهارنظر حـسابرس بـه بيطرفي حسابرس و عاري بودن او از تضاد منافع ميباشد ازاين رو براي رفع ايـن مـشکل و نيز جلوگيري از مخدوش شدن اسـتقلال حـسابرسان در ارائه خـدمات غيـر حـسابرسي بـه صاحب کاران خود، مجامع حرفه اي حسابداري به وجود آمد که به وضع چارچوب هاي حرفه حسابداري و حسابرسي يکي از متشکل ترين و منضبط ترين حرفه هاي دنياست و بـه دليل نوع و ماهيت خدمات ارائه شده ، از اعتبار و اعتماد خاصي برخوردار است نظارت لازم را اعمال نمايد.
رئـيس کميـسيون بـورس اوراق بهادار آمريکا در ١٩٥٩، در اين زمينه بيان نمود که حسابرساني که عميقا به صاحب کاران خود خدمات مديريتي ارائه ميدهند بيطرفي که براي حسابرسي صورت هاي مـالي مـورد نياز است را از دست ميدهند؛ و در سال ١٩٦١، ماتز و شرف ، خـدمات غيـر حـسابرسي را مورد مطالعه و بررسي قرار دادند و نتيجه گيري نمودنـد کـه خـدمات مـشاوره مـديريت و مشاوره مالياتي براستقلال ظاهري حسابرس تاثيرگذار ميباشد.
گزارش نهايي اين کميته در سال ١٩٧٧ منتشر شـد و بيان نمود که خدمات مشاوره مـديريت کـه بـه صاحب کاران حـسابرسي ارائه مـيگـردد موجب تضاد منافع ميگردد؛ و نيز برخي خـدمات غيـر حـسابرسي و طراحـي سيـستم هـاي اطلاعاتي که براي بهبود رويه کنترل هاي داخلي شرکت مـورد نيـاز مـيباشـد نبايـد توسـط مؤسسات حسابرسي به صاحب کاران خـود ارائه گـردد.
The effect of nonaudit services on auditor independence: evidence from the 12.