چکیده:
نظریههای متعددی دربارۀ کیفیت اعجاز قرآن و مسائل مرتبط با آن از زمان نزول تا کنون مطرح شده است. محمد شحرور با تعریفی مدرن از اعجاز، آن را بر اساس عدم ترادف، به بخشی از آیات قرآن محدود کرده است. او که مطالعات خود را در دنیای مدرنیته متمرکز نموده، مصحف را به قرآن و کتاب تقسیم کرده؛ لذا اعتقاد خود را بر این پایه استوار ساخته است که مشابه کتاب را میتوان آورد؛ از همینرو خداوند، مردم و از جمله پیامبر(ص) را از چنین کاری برحذر داشته است. همچنین او میان رسالت و نبوت تفاوت نهاده و طبق وجود تفاوت میان قرآن و کتاب، معتقد است آیات مربوط به رسالت و نبوت نیز در موضوع اعجاز، یکسان نیست و نباید ویژگی اعجاز را به همۀ آیات نازل شده بر پیامبر(ص) تعمیم داد. شحرور برخلاف پیشینیان، وجوه اعجاز را در ابعادی خاص منحصر دانسته که نیازمند دقت و تحلیل است. او مصادیق تحدّی را نیز بیش از محتوا در ساخت لفظی و ادبی برجسته نموده است. این مقاله کوشیده است با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه وی را در بوتۀ نقد قرار دهد و ضمن تفسیر اندیشۀ او تناقضات و اشکالات وارد بر آن را تحلیل و بررسی نماید.
There are many theories about the quality of the miracle of the Qur'an and related issues since its revelation. Muhammad Shahrour, with a modern definition of miracle and, of course, a reversion to the achievements of his predecessors, has limited it to a portion of the verses of the Qur'an based on theory of Non-synonymy. Shahrour who concentrated his studies in the modern world, by dividing Moshif into Qur'an and books, concluded that the same book can be brought, so God warned the people, even the Prophet, against doing so. He distinguishes between the mission and prophecy, as well as the difference between the Qur'an and the book, so believes that the verses related to the mission and the prophecies concerning the miracle are not the same and miraculous feature should not be attributed to all the verses revealed to the Prophet. Unlike its predecessors, he considers miracle funds in certain dimensions that require careful analysis. He has also emphasized about challenged cases more on rhetorical and literary construction than on content. This article attempts to critic his view, in a descriptive-analytical approach, while interpreting his thought in four categories, analyzing the contradictions and drawbacks to his perspective.