Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر فعالیت‌های بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال توجه/بیش فعالی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 1 تا 18)

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال توجه/بیش فعالی بود. نمونه پژوهش شامل 45 پسر دارای اختلال توجه/بیش فعالی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات پیش‌آزمون در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. از آزمون‌های مجموعه ارزیابی حرکتی برای کودکان، خرده مقیاس فراخنای عددی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان- فرم تجدیدنظر شده و آزمون حافظه کاری دیداری-فضایی بلوک‌های تپنده کورسی استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت بدنی موجب افزایش حافظه کاری کلامی و حافظه دیداری- فضایی کودکان دارای اختلال توجه/بیش فعالی شد هم‌چنین فعالیت بدنی موجب بهبود عملکرد حرکتی و مهارت‌های دستی، تعادلی و توپی کودکان دارای اختلال توجه/بیش فعالی شد. می‌توان نتیجه گرفت که تمرین بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به اختلال توجه/بیش فعالی مؤثر است.

The purpose of this study was to investigate the effects of physical activities on cognitive function and motor performance of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Through the available sampling method, 45 boys with ADHD were selected as study sample that was equally divided into 3 groups, two experimental groups and one control group, based on pre-test scores. The following tests were administered on participants: Movement Assessment Battery for Children, Numerical Subscale of Wechsler Intelligent Scale for Children- Revised and Visual-Spatial Working Memory of Corsi block-tapping task. The results showed that the verbal working memory and visual-spatial memory of children with ADHD increased during physical activity. Additionally, physical activity led to improve motor performance and manipulation, balance and ball skills of children with ADHD. Our results point to the importance of physical exercise that is effective on the cognitive function and motor performance of children with ADHD.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.