Skip to main content
فهرست مقالات

سبک شناسی گفتمان راوی در بوستان سعدی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 123 تا 140)

کلیدواژه ها :

تمثیل ،بوستان ،سبک ،مخاطب ،راوی ،وجهیت

پژوهش حاضر در پی ارائه‌ی تصویری از ماهیت راوی بوستان سعدی و به‌تبع آن مخاطبی است که راوی در انتظار اوست. هدف دیگر دریافتن سبک راوی بر اساس تحلیل زبانی کلام وی و پاسخ به این پرسش است که آیا راوی از جایگاهی بالا با لحنی آمرانه با مخاطب سخن می‌گوید یا در جایگاهی برابر با او می‌ایستد و دغدغه‌ها و تردیدهایش را در میان می‌گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش از سبک‌شناسی بهره گرفته شده است. تحلیل سبک جمله‌های راوی بوستان (گفتمان راوی) بر اساس نظریه‌ی «وجهیت» از سبک‌شناس مشهور سیمپسون انجام شده است. مقاله با رویکردی زبان شناسانه به تحلیل سبک راوی و وجهیت گفته‌های او می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد: وجهیت کلام راوی مثبت است. او به‌راستی می‌داند چه می‌خواهد بگوید و مخاطب را به پندپذیری فرامی‌خواند. در این سلوک، شگرد بلاغی تمثیل بسیار موثر می‌افتد و روایتی تعلیمی‌ـ‌تمثیلی که هدفش ارشاد و اصلاح است آفریده‌ می‌شود. راوی با بهره‌گیری از نقش کوششی زبان، در جایگاهی بالاتر از مخاطب، وی را بر آن می‌دارد تا از دستورهای او پیروی نماید؛ به این امید که در سایه‌ی آن‌ها جهانی آرمانی ساخته شود. واژه‌های کلیدی:

The present research is based on a presentation of the nature of the narrator of Sa'di's boustan and, consequently, of the audience that the narrator waits for him. The aim is to understand the narrator's style based on his linguistic analysis of his words and to ask whether he speaks with a voice from a high position in a decent and nasty tone? Does he stand in the same position and tell his concerns and his doubts? The stylistics has been used to answer this question. The analysis of the style of the narrations of Bustan (narrator discourse) is based on the theory of "modality" of the famous celebrity Simpson. The article deals with the linguistic approach to the analysis of the narrator's style and the precision of his sentences, and concludes that the verb is correct. She knows exactly what she wants to say and recommends the audience to hear. In this drive, the rhetorical rhetoric of the allegory is also very effective, and an allegorical teaching narrative aimed at guidance and reform is being created. The narrator's style from a well-defined (higher) position places the audience on the order to act. It is hoped that the audience will create an ideal and ethical world by acting on these commands.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.