Skip to main content
فهرست مقالات

بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی موردی فیلم «هویت»

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 171 تا 188)

مقاله‌ی حاضر با استفاده از نظریه‌ی بازنمایی و بهره‌گیری از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به چگونگی بازنمایی مناسبات سیاسی در فیلم «هویت» (حاتمی‌کیا، 1364) می‌پردازد و پس از تبیین زمینه‌ی سیاسی و معرفی جناح‌ها و گروه‌های موجود در دوره‌ی تولید متن، موضع‌گیری فیلم در میان گفتمان‌های رقیب را مشخص می‌کند. در نهایت پس از تحلیل متن فیلم، استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینه‌های موقعیتی و بینامتنی) و تبیین آنها، ادعا می‌شود فیلم «هویت» در ابتدا با حمایت از گفتمان‌ اسلام‌گرای طرفدار امام خمینی، که به‌طور خاص، حزب جمهوری اسلامی نماینده‌ی آن بوده است، با گفتمان‌های لیبرال سکولار، چپ سکولار و دیگر نگرش‌های اسلامی رقیب، مخالفت می‌کند و سپس با توجه به اختلاف درونی این گروه اسلام‌گرا، با حمایت از موضع‌گیری‌ها و رویکردهای جناح چپ سنتی (که در آن زمان جریان حاکم در کشور بوده است) آن را بر جناح راست سنتی ترجیح می‌دهد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.