Skip to main content
فهرست مقالات

هنر کمیک در آینه تصاویر دیداری و ذهنی: بازنمایی مرجان در پرسپولیس

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (21 صفحه - از 207 تا 227)

بازنمایی ملیت‌ها در آثار ادبی متفاوت» گواهی بر آشکار ساختن روابط سیاسی» اجتماعی و فرهنگی میان کشورها است. مرجان ساتراپی (۱۹۶۹-تاکنون)» نویسندة ایرانی‌تبار ساکن فرانسهء اختلافات فرهنگی میان ملیت‌ها را در مشهورترین رمان گرافیکی خود.ء چهارگانة پرسپولیس (۲۰۰۳-۲۰۰۰) به تصویر کشیده است. ساتراپی به واسطة رسانه کمیک» تصویرهای ذهنی و الگوهای کلیشه‌ای را به تصویر می‌کشد. در توالی تصاویر این هنر دنباله‌دار, نویسنده از مفاهیم تصویرشناسی کشور «نگریسته» و «نگرنده» سود می‌برد. این مقاله با تاکید بر نگرش دو قطبی غرب در نشان دادن تصویری منفی از یک ایرانی» از یک سو بازنمایی ایران و از سویی دیگر بازتاب آن در غرب راء مطالعه می‌کند. هدف از تدوین مقاله, تحلیلی از رقابت میان فرهنگ‌ها است؛ این رقابت بر مبنای دیدگاه‌های مغرضانة وابسته به تصویرهای کلیشه‌ای. جهان را به دو قطب شرق و غرب تقسیم می‌کند. در پایان این نتیجه حاصل می‌شود که در پرسپولیس» چگونه تصاویر ذهنی نهادینه شده از یک ملت در رسانة کمیک. در قالب «تصویر نابه‌خود». «دگرتصویر» و «فراتصویر» آشکار می‌شوند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.