چکیده:
بحث بازنمایی در فلسفه شناخت قابل اتساع به بحث دروازهبانی خبر در مباحث رسانه است. اینکه از نگاه سردبیران خبر چه گزارشهایی ارزش خبری دارند تاحدودی به این جهت میدهد که مخاطبان دنیا را چگونه ببینند. مجموعه خبرهایی که با معیارهای مرسوم برگزیده میشود و مورد تکرار و تاکید قرار میگیرد در محاکات از دنیای واقعی خلل ایجاد میکند. اینکه دروازهبانی خبر متاثر از عوامل متعددی، از قبیل پول، ایدئولوژی، گرایش سیاسی، روابط قدرت، سفارش سرمایهگذار، و نیز نوع نگاه ناخودآگاه خبرنگار قرار دارد، به فراوانی مورد اشاره و بحث بوده است. مقاله حاضر در مقام تقویت این فرضیه است که رسانه حرفهای، که گویی در تعریف آن برکناربودن از موارد فوق مفروض است، بنابر اصول حرفهایگری، که تبعیت از ذائقه مشتری و کسب مخاطب بیشتر از ارکان آن است، نوع دیگری از اخلال در بازنمایی مطابق واقع صورت میدهد: بنابر ذائقه عمومی اخبار حاوی حادثه و هیجان جذابتر است، و چنین اخباری اغلب اخبار منفی است. با تمرکز و تاکید بر این اخبار، رسانه دنیایی را وامینماید که بسا بدتر از آنی است که واقعا هست. یافته مقاله این است که اریب مزبور جدی و منشا خطا و خطر است.
خلاصه ماشینی:
مقاله در پی تقویت این است که راه کمتر موردتوجهی که اخبار از طریق آن ، بیش از روش های دیگری که عموماً مورد بحث بوده است ، در بازنمایی واقعیات اریب جدی ایجاد میکند، حرفه ایگری با مؤلفۀ اصلی مشتریمداری است ؛ به این معنا که عامل مهمی در اریب اخبار نسبت به واقعیت ، تکیه بر ذائقۀ هیجان خواه و کنجکاو و تنوع طلب و شگفتیگرای مخاطب است برای جلب توجه او، که باعث میشود عقربۀ انتخاب و تدوین خبر برای پخش سمت و سوی خاصی را نشان دهد: اخبار حوادث کمیاب ، متاثرکننده ، شگفتیآور، و تکان دهنده ، که بنا به عللی این اخبار نوعاً بیشتر اخبار بد هستند.
باری، اگر این پرسش نامعقولی نیست ، در مورد هر واسطۀ دیگری هم که میان ما و واقعیت قرار میگیرد قابل طرح است ؛ هر چیزی میان عین و درک نهایی، از خود فاعل شناسا و ساخت ذهن تا وسایط مابین ، از جمله رسانه .
البته گرایش سیاسی، کیفیت شخصیتی، سطح سواد، نوع حرفه ، سطح اجتماعی، ملیت و قومیت و سن و جنس و مؤلفه های دیگری در مشتریان ، هرکدام میتواند برخی خبرها را برای بعضی از آنها مهم تر و جذاب تر کند، و به همین دلیل گرایش های متعدد و بلکه متخالفی در این خصوص در میان مخاطبان و مصرف کنندگان خبر وجود دارد.
com Gigerenzer, Gerd (2133), See what is within us, and the Impact we Make, University of Richmond, from: http://www.