Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی زنان متاهل

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (20 صفحه - از 139 تا 158)

یکی از اصلی‌ترین نهادهای جامعه، خانواده است و اساس شکل‌گیری و رشد، رابطه‌ زوجین است که لازمه‌ تقویت زندگی خانوادگی، ثبات و دوام آن و نوع نگرش و طرز تعامل زوجین با یکدیگر است. برهمین‌اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی زنان متاهل انجام شد. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه) و جامعه آماری شامل زنان متاهل مراجعه­کننده به سرای محله دبستان و مجیدیه در منطقه 7 تهران در بازه‌ زمانی فروردین و اردیبهشت 1396 بود. پس از جمع‌‌آوری پرسشنامه‌ها و در بررسی ابتدایی (مصاحبه) 30 زن متاهل دارای تعارضات، با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری گواه و آزمایشی کاربندی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ تعارضات زناشویی تجدیدنظر‌شده (MCQ-R) بود و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد آموزش مبتنی‌بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارضات زناشویی (F=71/6 وP<0/01 ) و مولفه‌های آنها به‌طور معنی‌داری موثر بوده است.. بنابراین توصیه می‌شود مشاوران و درمان‌گران خانواده از این رویکرد آموزشی درمانی در مراکز مشاوره و کلاس­های آموزش خانواده جهت حل مشکلات زناشویی زوج‌ها بهره ببرند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.