چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر بهبود سازگاری بین فردی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرتربت حیدریه انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، کاربردی و ازنوع شبه آزمایشی (به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه اول مدارس شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-94 بود.افراد نمونه ی مورد مطالعه (40N=) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند و از آزمودنی ها خواسته شد تا پرسشنامه های راهنمای پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان ایندر بیکزن و فوستر( 1992)و پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکارانرا تکمیل نمایند. برای گروه آزمایش، آموزش مهارت حل مساله به مدت 8 جلسه انجام شد. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مجددا از هر دو گروه خواسته شد تا پرسشنامه های مذکور را تکمیل کنند و سپس داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و نحلیل شد.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هشت جلسه آموزش مهارت حل مساله باعث بهبودی سازگاری بین فردی در گروه آزمایش شده است. مبتنی بر یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت مساله به طور کلی می تواند منجر به تغییر و بهبودی سازگاری بین فردی گردد.
خلاصه ماشینی:
یکی از گروههای که نیاز شدیدی به آموزش حل مساله دارند دانش آموزان می باشند،چرا که به دلیل تعغیرات هورمونی و رشدی جسمانی و روانی در این سن مدام در حال تغیر و عوض کردن نقشها تا رسیدن به نقش و هویت دلخواه خود هستند، مشکلات ارتباطی به خاطر عدم آموزش مهارت حل مساله نه تنها موجب ناراحتی دانش آموزان میشوند بلکه در عملکرد و روابط اجتماعی فرد با والدین، اعضای خانواده و اولیای مدرسه اختلال ایجاد میکنند،این مشکلات به صورت تیتر وار و خلاصه میتواند در چهار گروه زیر جای گیرند؛ مشکل در برقراری ارتباط با والدین:در این طبقه مشکلاتی قرار میگیرد که والدین برای فرزند ایجاد میکنند(مانند پرخاشگری، تبعیض، غفلت، غیبت، حمایت مفرط، خلاف کاری) و مشکلاتی که دانش آموز برای والدین ایجاد میکند (مانند، پرخاشگری، پر توقعی، نافرمانی، خلاف کاری) مشکل در برقراری ارتباط باهمسالان:مشکلاتی که دانش آموز باهمسالان یا سایر دانش آموزان در مدرسه یا خارج از مدرسه دارد.
مشکل دربرقراری ارتباط با خواهران و برادران:در این دسته مشکلاتی قرار میگیرد که دانش آموز با خواهر و برادرش دارد و یا برای آنها ایجاد میکند (مانند پرخاشگری، حسادت، خلاف کاری، پر توقعی) مشکل در برقراری ارتباط با اولیای مدرسه:مشکلاتی که دانش آموز با اولیا و مربیان مدرسه دارد و یا مشکلاتی که برای آنها ایجاد میکند، در این دسته قرار دارند (مانند، پرخاشگری، بیاحترامی، نافرمانی) به همین دلیل بهتر است که تلاشهایی متعدد در یادگیری مهارت حل مسئله،در دانش آموزان و نوجوانان که در سن بلوغ قرار دارند واحتمالا درگیر ناسازگاریها و مشکلات این دوران خاص شده اند انجام گیرد کمک کند تا بتوانند در بهبود سازگاری بین فردی در محیط های خانواده ،مدرسه و به طور کلی جامعه موفق عمل کنند.
(2001); Anevaluation case: the implemetation and evaluation of a problem-solving training program for adolescents.
An evaluation case: the implementaion and evaluation of a problem-solving training program for adolescents.