چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و توسعهای و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است. در این پژوهش 53 نفر از اساتید و 270 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محققساختۀ اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بود و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.22 انجام شد. یافتهها: مؤلفههای اخلاق حرفهای از نظر اساتید و دانشجویان، از اهمیت بالایی برخوردارند. با این حال، در اولویتبندی مؤلفهها از نظر اساتید و دانشجویان، تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، از نظر اساتید و دانشجویان، ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی اعضای هیئت علمی به عنوان الگوهای مؤثر در دانشگاه و جامعه، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بر تربیت و کیفیت تفکر دانشجویان و دیگر اعضای جامعه تأثیرگذار است. پیشنهاد میشود اعضای هیئت علمی، اصول اخلاقی را در وظایف حرفهای خود، نظیر آموزش و پژوهش، برای افزایش اخلاق حرفهای در محیط دانشگاه و جامعه به کار گیرند.
Objectives: The purpose of this study is to identify and prioritize the components of professional ethics of factually members from the perspective of factually members and students of Faculty of Psychology and Educational Sciences at Allameh Tabatabae’i University . Method: This is an applied and developmental study and a descriptive survey. Using simple random sampling, the study sample consisted of 53 faculty members and 270 students. The data collection instrument for this survey was a research-made questioner. The analysis was performed with SPSS version 22. Result: The major finding of this study is that professional ethics and its components are highly important from the perspectives of both students and faculty members. However, in terms of prioritizing the components of professional ethics there is a significant difference between the perspectives of students and faculty members. Conclusion: According to the findings, the personal and ethical characters of faculty members are greatly important in the university campus and society as well. Because the personal and ethical characters of faculty members are directly influential on the quality of education and thinking of students and citizens. It is, then, suggested that factually members should apply ethical principles on their professional tasks such as instruction and research, on and off campus.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي پژوهش ، از نظر اساتيد و دانشجويان، ويژگيهاي اخلاقي و شخصيتي اعضاي هيئت علمي به عنوان الگوهاي مؤثر در دانشگاه و جامعه ، اهميت زيادي دارد؛ زيرا بر تربيت و کيفيت تفکر دانشجويان و ديگر اعضاي جامعه تأثيرگذار است .
(فراهاني و فراهاني، ٢٠١٤: ٢٠٨٩-٢٠٨٥) در ارتباط با اخلاق حرفه اي اساتيد و اعضاي هيئت علمي، فرزانه (١٣٩٣) با بررسي مهم ترين مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي اساتيد، از ديدگاه سه گروه اعضاي هيئت علمي، مديران گروه دانشکدة علوم انساني دانشگاه گيلان و دانشجويان کارشناسي ارشد بيان ميکند که : اخلاق حرفه اي اساتيد از ديدگاه هر سه گروه، در چهار مؤلفۀ اصليِ ارتباط استاد با دانشجو، ارتباط استاد با دانشگاه، ارتباط استاد با خود و ارتباط استاد با جامعه از اهميت بسزايي برخوردار است .
نتيجۀ پژوهش نشان ميدهد که از نظر اساتيد، اخلاق هم در سطح فردي و هم در سطح اجتماعي، که در اين پژوهش در قالب ارتباط با خود، دانشگاه، دانشجو و جامعه مطرح شده است ، نقش اساسي را در هدايت اهداف فردي و اجتماعي اعضاي هيئت علمي دارد.
نتايج گوياي آن است که از نظر دانشجويان، مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي از اهميت زيادي برخوردارند و اعضاي هيئت علمي بايد به اصول اخلاق حرفه اي خود باور داشته ، به آنها پايبند باشند.
بررسي مهم ترين مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي اساتيد از ديدگاه اعضاي هيئت علمي، دانشجويان کارشناسي ارشد و مديران گروه دانشکدة علوم انساني دانشگاه گيلان.
Islamic Azad University, Tehran Branch, Faculty of Social Sciences, Department of Educational Management.