چکیده:
نوآوری لازمۀ حیات سازمانی و استمرار و بقای آن در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیدۀ داخلی و بینالمللی است. در عرصة دفاعی، نوآوری در بهسازی تجهیزات، فرایندها و ارائۀ خدمات پیشرفته در نیروهای نظامی نقش اساسی دارد و بهصورت پایهای بهدنبال شناخت و توصیف بهبودها یا تحولات کیفی در اثربخشی نظامی است. موضوع تحقیق حاضر، طراحی الگوی توسعة نوآوری سازمانهای دفاعی با رویکرد راهبردی است. پرسش اصلی تحقیق این است که الگوی مطلوب توسعة نوآوری در سازمانهای دفاعی کدام است؟ این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده و جامعة آماری آن بهصورت هدفمند انتخاب شدند و کسانی بودند که افزون بر آشنایی با نوآوری و نوآوری سازمانی، با سازمانهای دفاعی و الزامهای نوآوری دفاعی نیز آشنا بوده که بر اساس جدول مورگان تعداد 120 نفر بهعنوان نمونة آماری برگزیده شدند. برای پاسخ به سؤالهای پژوهشی از یک پرسشنامۀ محققساخته متشکل از 70 سؤال استفاده که پایایی آن توسط نرمافزار SPSS، 997/0 محاسبه گردید و از آنجاکه دادهها نرمال بودند، برای تجزیهوتحلیل آنها از آزمون همبستگی رتبهای پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که عمدهترین نتایج آن به این قرار است که توانمندی نوآوری دفاعی 21/99 درصد بر قابلیت نوآوری دفاعی و قابلیت نوآوری دفاعی نیز 57/99 درصد بر عملکرد نوآوری دفاعی اثرگذار است
Innovation is a necessity for the organizational life and its continuity and survival in a competitive world and the complex domestic and international markets. In the field of defense, innovation in the advancement of equipment, processes, and provision of advanced services in the armed forces plays a crucial role and basically seeks to recognize and describe improvements or qualitative developments in the military effectiveness. The subject of this research is to design a pattern of innovation development of the defense organizations with a strategic approach. The main question of the research is: What is the optimal model for the development of the innovation in the defense organizations? This study was conducted using a descriptive-survey method and its statistical population was selected purposefully. It involved those who, in addition to being familiar with the innovation and organizational innovation, were familiar with the defensive organizations and the requirements of the defensive innovation. According to Morgan’s table, 120 individuals were selected as the statistical sample of this research. A researcher-made questionnaire consisting of 70 questions was used to answer the research questions. Its reliability was calculated 0.997 using SPSS software. Since the data were normal, Pearson correlation test and the confirmatory factor analysis were used for analyzing them. The most significant results are as the following: Defensive innovation competence had an impact of 99.29% on the ability defensive innovation and defensive innovation ability had also an impact of 99.77% on defense innovation performance.
خلاصه ماشینی:
(٦٣ :٢٠٠٦ ,Auh &Menguc ) شواهد نشان میدهد شرکت هایی که از توانایی استفاده از راهبردهـای نـوآوری بـرای تحقق بخشیدن به موفقیت برخوردار هستند، در زمینه هایی مانند سـود و سـهم بـازار، موفقیت بیشتری کسب کرده اند (کمالی و محمدپور، ١٣٩٢: ٢٨)، بنـابراین نـوآوری، تسـخیر گرایش های سازمانی در جهت پاسخ بـه تغییـرات محیطـی اسـت کـه ایـن پاسـخ هـا میتواند به شکل محصول ، خدمات ، فرایند، فناوری، رفتار، بازار و نظام های کسب وکار باشد (شاکری و همکاران ، ١٣٩٠: ٣٠) و به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سـازمان هـا بـه منظـور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محـیط پیچیـده و متغیـر امـروزی مـیباشـد.
(دهقانیپوده و پاشایی هولاسو، ١٣٩٥: ٢٩) بنابراین از دیدگاه محققان ، نوآوری دفاعی عبارت است از رویکردی راهبـردی جهـت دستیابی به اهداف راهبردی در عمل از طریق جست وجوی فرصت هـای جدیـد بـه جـای بهره گیری صرف از تواناییهای موجود به منظور توان افزایی دفاعی، ایفای نقش در تحقیق ، توسعه و دستیابی به فناوریهای برتر و پیشرفته ، دستیابی بـه موفقیـت هـای بلندمـدت در جهت پاسخ به تغییرات محیطی و تهدیدهای بالفعـل و بـالقوه منطقـه ای و فرامنطقـه ای و ایجاد مزیت رقابتی پایدار بـرای بخـش دفـاعی در قالـب «ارتقـای توانمنـدیهـا و خلـق شایستگیهای جدید دفاعی در قالب ارائۀ محصولات و خدمات دفاعی جدیـد»، «افـزایش توان اقتصادی در راستای تقویت بنیۀ دفاعی» و ایجاد تعادل بین «بهره بـرداری اثـربخش از داشته ها» و «اکتشاف برای خلق توانمندیهای آینده ».