چکیده:
در دهه های گذشته مطالعات بسیاری سعی داشته اند تا تاثیرگذاری رقابت در بازار محصول بر انگیزه های مختلف مدیران را مورد بررسی قرار دهند.رقابت در بازار محصول به عنوان یک مکانیزم مهم حاکمیتی در سطح صنعت شناخته میشود که بر انگیزه های مدیران تاثیرگذار است.بر همین اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و انگیزه های مدیریت است. بدین منظور تاثیر متغیرهای مالکیت خانوادگی و مالکیت دولتی بر رابطه بین شاخص رقابت در بازار محصول (شاخص هرفیندال-هیرشمن)مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه آماری مورد بررسی شامل100 شرکت بورس اوراق بهادار تهران برای دوره سال های 1390-1394 در ایران که مجموعا500 مشاهده (شرکت-سال) را تشکیل می دهد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از روش روش رگرسیون چند متغیره با داده های تابلویی و آزمون F و هاسمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین رقابت در بازار محصول و انگیزه های مدیریت رابطه وجود دارد،مالکیت خانوادگی و مالکیت دولتی نیز تاثیری بر رابطه رقابت در بازار محصول و انگیزه های مدیریت ندارد
خلاصه ماشینی:
همچنین ضریب برآوردی متغیر اندازه بازار*مالکیت خانوادگی در جدول بالا نشان دهنده رابطه منفی این متغیر با شاخص انگیزه های مدیریت است .
همچنین ضریب برآوردی متغیر رقابت محصول *مالکیت خانوادگی در جدول بالا نشان دهنده رابطه مثبت این متغیر با شاخص انگیزه های مدیریت است .
این نتیجه نشان میدهد بین رقابت محصول مالکیت خانوادگی و انگیزه های مدیریت در سطح اطمینان ٩٩% رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین ضریب برآوردی متغیر اندازه بازار*مالکیت دولتی در جدول بالا نشان دهنده رابطه مثبت این متغیر با شاخص انگیزه های مدیریت است .
همچنین ضریب برآوردی متغیر رقابت محصول *مالکیت دولتی در جدول بالا نشان دهنده رابطه منفی این متغیر با شاخص انگیزه های مدیریت است .
این نتیجه نشان میدهد بین رقابت محصول *مالکیت دولتی و انگیزه های مدیریت در سطح اطمینان ٩٩% رابطه منفی و معناداری وجود ندارد.
” Journal of Economic Behavior & Organization 106 (2014) 166–174 Information, Competition, and Markets.
Competition in the product market is recognized as an important industry-level governance mechanism that influences managers' motivations.
Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of ownership structure on the relationship between product market competition and management motivation.
To this end, the effect of family ownership and government ownership variables on the relationship between the index of competition in the product market (Herfindahl-Hirschman Index) is investigated.
The results show that there is a relationship between competition in the product market and management incentives.